Da Vinci-maleriets nye hjem: - Banalt

Ingen har sett «Salvator Mundi» siden milliardsalget i 2017. Trolig henger det i luksusyachten til Mohammad Bin Salman av Saudi-Arabia.

LUKSUSYACHT: Skribent Kenny Schachter hevder at da Vinci-maleriet pryder en vegg på det digre skipet til Mohammad Bin Salman, luksusyachten «Serene». Foto: NTB Scanpix
LUKSUSYACHT: Skribent Kenny Schachter hevder at da Vinci-maleriet pryder en vegg på det digre skipet til Mohammad Bin Salman, luksusyachten «Serene». Foto: NTB ScanpixVis mer

«Solgt for 450 millioner dollar», lød det fra sjefsauksjonarius Jussi Pylkkanen ved auksjonshuset Christie’s idet hammeren smalt i bordet i New York i november 2017. Med sluttsummen på nesten fire milliarder kroner hadde han nettopp solgt tidenes dyreste kunstverk, Leonardo da Vincis antatte mesterverk «Salvator Mundi».

Den gangen var kjøperen anonym, men i ettertid gjorde The New York Times det kjent at «den siste da Vinci i privat eie» ble solgt til Saudi Arabias styrtrike leder og kronprins Mohammad Bin Salman, via familiemedlemmet prins Bader bin Abdullah bin Mohammed bin Farhan al-Saud. Kronprinskompisen ble ifølge The Guardian kulturminister i Saudi Arabia kort tid etter kjøpet.

Borte vekk

OMSTRIDT: «Salvator Mundi».
OMSTRIDT: «Salvator Mundi». Vis mer

Siden har ingen sett verket, men kunstverdenen har imidlertid vært gjennom hissige diskusjoner om ektheten til «Salvator Mundi». Blant annet kunstekspert Ben Lewis, som har skrevet en dyptpløyende bok, «The Last Leonardo», sår tvil om opprinnelsen til bildet.

Maleriet er også omtalt som «et kvalitetsprodukt av Leonardos verksted, malt etter 1507 eller seinere».

Mandag kunne Artworld-skribenten Kenny Schachter imidlertid avsløre at maleriet nå trolig pryder en vegg på det digre skipet til Mohammad Bin Salman, luksusyachten «Serene». Ifølge Schachter skulle sjeikens investering i 2017 etterfølges av store planer.

Han ga det angivelig bort til kameraten Mohammed bin Zayed av Abu Dhabi, som ønsket å vise det fram ved Abu Dhabis offisielle Louvre-avdeling. Deretter skulle Louvre i Paris få stille ut mesterverket i oktober i forbindelse med 500-årsjubileet til Leonardo da Vinci, som døde 2. mai 1519.

- Laget av elev

Men da bildet skulle avdekkes på Louvre Abu Dhabi i september i fjor, ble utstillingen avlyst uten forklaring. Nå viskes det også for alvor i korridorene til Louvre i Paris om at bildet ikke blir en del av høstens jubileumsutstilling, ifølge Art Critique. Rett og slett fordi bildet er for vanskelig å verifisere.

- Bin Salman kan ha et falskt da Vinci-bilde hengende. Hadde jeg hatt 450 millioner dollar å bruke på kunst, hadde jeg brukt pengene på noe sikrere, sier professor ved NTNU, Lasse Hodne, til Dagbladet.

KJØPEREN: Prins Mohammad bin Salman bladde opp svimlende 450 millioner dollar for det påståtte Leonardo da Vinci-verket «Salvator Mundi». Foto: NTB scanpix
KJØPEREN: Prins Mohammad bin Salman bladde opp svimlende 450 millioner dollar for det påståtte Leonardo da Vinci-verket «Salvator Mundi». Foto: NTB scanpix Vis mer

Eksperten på italiensk og europeisk middelalder- og renessansekunst mener det er sannsynlig at bildet er utført av en av mesterens elever.

- Eleven Cesare da Sesto malte kopier av skissene til sin læremester. Han har et bilde som ligner såpass mye på «Salvator Mundi» at det kan være han som står bak. Samtidig kan det bety at Leonardo da Vinci en gang lagde en versjon av «Salvator Mundi», men det betyr ikke at det er det bildet som er solgt, sier Hodne.

- Risiko å si at det er falskt

«Salvator Mundi» er utført i olje på valnøttre og er et portrett av Jesus Kristus som holder hånden opp i en velsignelse. Det ble malt for Frankrikes kong Ludvig XII en gang mellom 1506 og 1513. Selgeren var den russiske forretningsmannen Dmitrij Rybolovlev. Han kjøpte «Salvator Mundi» i 2013 for 127,5 millioner dollar.

Heller ikke kunstprofessor Øivind Storm Bjerke ved Universitetet i Oslo tror maleriet er en ekte Leonardo da Vinci. Han så bildet bli auksjonert bort i New York i november 2017, og mener det må være laget av Bernardino Luini, en annen av Leonardo da Vincis elever.

PROFESSOR: Øivind Storm Bjerke. Foto: UiO
PROFESSOR: Øivind Storm Bjerke. Foto: UiO Vis mer

- Da jeg så det, var jeg helt overbevist om at det var en Luini, og jeg ser at Luinis navn har vært knytta til det av andre. Men jeg er ikke en Leonardo da Vinci-ekspert. Hvis jeg hadde det vært det, ville jeg ikke uttalt meg. For når noe blir så dyrt som det bildet er, er det faktisk forbundet med en risiko å si at det ikke er da Vinci, sier Storm Bjerke.

- Banal måte å vise rikdom

Kunstprofessoren er ikke overrasket over at bildet nå trolig viser seg å være i yachten til prinsen, og mener det handler om «flashing» av rikdom.

- Han reiser rundt med symbolet på sin rikdom, fire hundre og femti millioner dollar i synlig kapital. Disse yachtene flyttes rundt, og så inviterer du superrike og overklassen inn til lukkede fester, sier Storm Bjerke.

Han mener at det ikke at det er problematisk at maleriet oppbevares i en privat yacht, så lenge sikkerheten og klimaet er ivaretatt.

- Grunnen til at det blir en reaksjon på det, er at det synliggjør på en litt vulgær måte hvordan kunst er et luksusprodukt. Dette er en veldig banal måte å vise din status for verden, som vi forbinder med de superrike. Men det er ikke noe nytt. Kunsten har alltid hatt det heftende ved seg, at den har vært sett på som et luksusprodukt, sier Storm Bjerke.

Blomqvist-ekspert: - Ekte

Kunstekspert hos Blomqvist kunsthandel i Oslo, Knut Forsberg, mener på sin side at «Salvator Mundi» er en ekte Leonardo da Vinci.

- Jeg går for at det er ekte fordi jeg synes historien er godt dokumentert. Dette virker nesten som misunnelse fra folk som vil maleriet vondt, sier han.

Forsberg er imidlertid svært skeptisk til hvor det oppbevares, dersom det stemmer at Bin Salman har det hengede på yachten.

- Det er et maritimt miljø uansett hvordan skipet er konstruert. Er det mye temperaturstigninger og airconditionvariasjoner, er det absolutt en risiko. Et museum har en kontrollert temperatur og luftfuktighet og bildet skal ikke ha svingninger eller vibrasjoner. Når ikke alle klarer det i private hjem, går det i hvert fall ikke på en yacht, uansett størrelse.
(Saken fortsetter under grafikken)

Trend blant rike

The Guardian har tidligere skrevet om at trenden med å vise fram sjeldne kunstskatter på luksusskip øker blant verdens milliardærer. Manchester City-eier og visestatsminister av De forente arabiske emirater, sjeik Mansour bin Zayed al-Nahyan har flere hundre dyrebare verk på skipet «Topaz», skriver avisa.

I superyachten «Aviva», tilhørende brite og Tottenham-eier Joe Lewis, henger Francis Bacons «Triptych» på veggen på nedre dekk. Det kom fram etter at en journalist tittet inn vinduene på skipet under et opphold på Themsen.

Mohammad Bin Salman av Saudi Arabia betalte angivelig 500 millioner euro for yachten «Serene», altså rundt én milliard kroner mer enn han betalte for maleriet «Salvator Mundi».