«Dagblad-hesten» og TVNorge

TV-REKLAME: Vegard Larsen skriver onsdag 5. juli en kommentar i Dagbladet med tittelen «TVNorge-hesten». Her stiller han spørsmål ved TVNorges motiver for å foreslå utvidede reklameblokker i forbindelse med dramaproduksjoner. Spørsmål han kunne fått svar på ved å ta en eller to telefoner for å sjekke fakta. TVNorge vil gjerne at våre kulturpolitikere skal se på og vurdere eksisterende reklameregler i dramaproduksjoner på nytt. I dag kan dramaserier, norsk eller innkjøpt, brytes med ett minutts reklame. Til sammenligning kan f.eks. reality-serier brytes med fem til seks minutters reklameblokker. Myndighetene har justert regelverjet rundt nyheter, sport og aktualitetsprogrammer. Det er bare drama som gjenstår. Følgende fakta bør taes med før Dagbladet betviler våre hensikter:TVNorge har ikke syv prosent seeroppslutning slik du hevder, Vegard Larsen. I 2005 hadde vi, i personer 12+, en oppslutning/andel på 11 prosent i riksuniverset - og en oppslutning i vår primærmålgruppe (de vi i hovedsak selger reklame til) på 15,1 prosent. Bare på det punktet er Dagbladet langt unna fakta.

DENNE VÅREN har TVNorge hatt amerikanske dramaserier der andelene har ligget fra 22 til 49 prosent i personer 12-44 år. 49-prosentandelen er for LOST og betyr faktisk at annen hver nordmann som ser TV i dette tidsrommet ser på TVNorge. Dette viser både at kanalen kan levere meget sterke seertall og at drama er viktig for oss som TV-kanal og for TVNorges seere. Hvor har Larsen det fra at TVNorge har så mye dårligere råd enn TV 2? TVNorge hadde et fantastisk år i 2004 - og vi kommer til å levere et bra resultat i 2005. Det er ikke sikkert våre økonomiske muskler er så dårlige som du vil ha det til. Og om du fremdeles skulle betvile våre motiver: TVNorge er allerede i gang med dramaproduksjon. Sammen med vår søsterkanal i Sverige (Kanal 5) produserer vi en spenningsserie, Hombres, som slippes i løpet av høsten. I hovedrollene: Pia Tjelta og Christian Skolmen. Skulle vi da fremme et slikt forslag om endrede regler for å putte på flere utenlandske serier? Selvfølgelig ikke. Vegard Larsen har stor kunnskap om TV.
HAN VET AT
prisnivået på innkjøp og egenproduksjon er som natt og dag. Og vi vet begge, Larsen, at det er kvalitet som gjelder - også for innkjøpte serier. Vi har i dag to seermessig meget attraktive amerikanske dramaserier som har vært lenge på TVNorge - LOST og C.S.I. Disse skal vi fortsette å sende. Men vi vil også svært gjerne lage norske.

FORSLAGET vår sjefredaktør Morten Aass stiller, har ikke vikarierende motiver. Vi er en TV-kanal som gir våre seere nyheter, sport og variert underholdning. Underholdning mange snakker om dagen etterpå. Fra Slankekriger og LOST til Heia Tufte. Men med bakgrunn i vår vekst - økonomisk og seermessig - ønsker vi også nå å fange trendene og bidra med mer dramaproduksjon. Og vi vil utfordre politikerne. De fleste land i Europa har nemlig bedre rammevilkår enn Norge når det gjelder reklamebreaks i drama. Vi vil ta norsk drama og norske dramaprodusenter på alvor. Og tilføre TVNorge-seerne et nytt, viktig element i TV-hverdagen. Det kan vi. Det vil vi! Om forholdene i Norge legges bedre til rette.