GOD STEMNING: Sjefredaktør John Arne Markussen og Dagbladet-staben kan juble over gode resultater, både når det gjelder lesertall og annonseinntekter. 
Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
GOD STEMNING: Sjefredaktør John Arne Markussen og Dagbladet-staben kan juble over gode resultater, både når det gjelder lesertall og annonseinntekter. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

Dagbladet er annonsevinner

Dagbladet kaprer både lesere og annonsører - og øker annonseinntektene på nett og papir.

Dagbladet presiserer: Da denne artikkelen ble publisert 18. februar skrev Dagbladet at VG Multimedias annonseinntekter ble redusert med to prosent i fjor. Det korrekte er at VG Multimedias inntekter ble redusert med to prosent.  

(Dagbladet): Før helgen viste ferske tall fra Mediebedriftenes Landsforening at Dagbladet kan glede seg over å være den eneste løssalgsavisa i Norge som opplever opplagsøkning.

Solid økning Nå peker også annonseinntektene i samme retning. Annonseomsetningen i Dagbladet økte fra 282 millioner i 2010 til over 300 millioner i 2011.

- Vekst i opplag og økte markedsandeler på nett og papir, gir oss et godt grunnlag for å vinne andeler i annonsemarkedet. Det blir en positiv spiral, sier Per Brikt Olsen, kommersiell direktør i Dagbladet.

Dagbladets digitale omsetning økte i fjor med 16 prosent, og annonseinntektene for papiravisen økte med fire prosent. Til sammenligning dalte VGs annonseomsetning for papirprodukter med 11 prosent i året som gikk.

Taper terreng Brikt Olsen mener at de ansatte i Dagbladets annonseavdeling fortjener sin del av æren for den positive utviklingen.

- De er en solid og flink gjeng som har gjort en fantastisk innsats. Dagbladet slår den generelle markedsutviklingen både på nett og papir, i tillegg til å «slå» VG, sier Per Brikt Olsen.

Schibsted presenterte sine resultater torsdag denne uken. Ifølge tallene gikk inntektene til VG Multimedia tilbake med to prosent målt mot fjoråret, mens de totale digitale inntektene i VG økte med 11 prosent.

Mot strømmen - Omsetningen til VG synker i takt med markedet, mens Dagbladet har gått motstrøms og slått markedet med 15 prosent. Dette skyldes blant annet konkurransedyktige priser fra Dagbladet.  Annonsørene er dessuten ikke bare opptatt av opplagsutviklingen til avisene, det handler også om kvaliteten på produktet. Dagbladet har satset på magasiner i glanset papirformat, og det kan nok spille positivt inn for noen annonsører, sier Ruben Søgaard, administrerende direktør i Mediacom, landets største mediebyrå.  

- Det er viktig å ha med seg at annonsørene er på jakt etter ulike målgrupper, og der kan for eksempel Dagbladet og VG komme forskjellig ut i forhold til hvem man er ute etter å nå, sier Søgaard.