Dagbladet er kulturavisa

Ola og Kari nordmann elsker kultur - og Dagbladet er den foretrukne kulturavisa.

Det viser nyskapningen «Kulturbarometeret 2008», som måler befolkningens holdninger og interesse for kultur, og er utarbeidet av Synovate for Forum For Kultur og Næringsliv.

- Undersøkelsen viser at kultur er viktigere for folk enn hva man har trodd. Den viser at vi er en kulturnasjon, sier forumets leder, Elisabeth Bjørn-Hansen, til Dagbladet.

33 prosent av de spurte oppgir at de har stor interesse for kultur, 49 prosent er middels interesserte og bare 17 prosent har liten kulturinteresse. Kultur interesserer begge kjønn, folk i alle aldere og over hele landet.

- Man hører ofte at kultur er noe for de få, og at vi i Norge har mindre kulturinteresse enn i alle fall en del mellomeuropeiske land, men denne undersøkelsen viser at dette er helt feil, sier Bjørn-Hansen.

- Det er også interessant å merke seg at det er flere med stor kulturinteresse i Midt- og Nord-Norge enn i Oslo. Det sier noe om den voldsomme satsingen på kulturskoler og andre kulturtiltak de siste 10-20 åra. Kulturlivet blomstrer over alt.

Mediebruken

Undersøkelsen viser at Dagbladet er den foretrukne riksavisa for landets kulturinteresserte. 31 prosent svarer at de først og fremst bruker Dagbladet til å følge med på kultur. På de neste plassene kommer VG (28 prosent), Aftenposten (26 prosent) og Dagens Næringsliv (7 prosent).

- Jeg personlig tror at i manges hoder så er det Dagbladet som er kulturavisa, sier Elisabeth Bjørn-Hansen.

FORNØYD: Dagbladets sjefredaktør Anne Aasheim er godt fornøyd med at Dagbladet ifølge en fersk måling er den foretrukne riksavisa for landets kulturinteresserte.
FORNØYD: Dagbladets sjefredaktør Anne Aasheim er godt fornøyd med at Dagbladet ifølge en fersk måling er den foretrukne riksavisa for landets kulturinteresserte. Vis mer

Jane Throndsen, som er nytilsatt kultur- og magasinredaktør i Dagbladet, synes selvsagt Kulturbarometeret er hyggelig lesning.

- Dagbladet har alltid vært Norges kulturavis, og det er veldig gledelig at vi greier å holde den posisjonen i et stadig tøffere avismarked.

- Hvorfor står avisa så sterkt i Kultur-Norge?

- Fordi vi har noen av de flinkeste kulturjournalistene i landet, vi er både brede og smale, vi har en stolt tradisjon å ta vare på og vi har lyktes med den siste tidens økte satsning på kultur, sier Jane Throndsen og lover at dette er en satsning som skal styrkes også i framtida.

Blant tv-seere er NRK 1 den foretrukne kulturkanalen, og det er flere radiolyttere som foretrekker å følge med på kultur i P1 enn i P2.

På spørsmål om hvilke kulturelle aktiviteter de er mest interessert i, svarer de fleste kino (35 prosent), litteratur (33 prosent) og rock (25 prosent).

Kulturbarometeret er tenkt brukt som et verktøy for å styrke samarbeidet mellom kultur og næringsliv. Dette er første gang det er utarbeidet, men undersøkelsen vil trolig bli gjentatt om et par år.