TESTER: John Arne Markussen og Dagbladet skal snart publisere artikler rett på Facebook. Foto: Dagbladet
TESTER: John Arne Markussen og Dagbladet skal snart publisere artikler rett på Facebook. Foto: DagbladetVis mer

Dagbladet først i Norge: Dette er Instant articles

Som første mediehus i landet skal Dagbladet publisere artikler rett på Facebook.

(Dagbladet): Aller-konsernet, som eier Dagbladet, skal som første norske mediehus publisere saker direkte på Facebook, via funksjonen Instant Articles.

Funksjonen gjør at Facebook-brukere kan lese saker de finner på det sosiale nettverket uten å forlate Facebook. Med andre ord, du kan lese Dagbladet-saker uten å gå innom dagbladet.no.

Facebook har de siste åra blitt en av de viktigste trafikkdriverne til norske nyhetssider, blant annet på grunn av økt nyhetskonsum på mobil og deling av saker.

Test Sjefredaktør John Arne Markussen sier avtalen med Facebook er løpende og at den kan avsluttes når avisa selv ønsker det.

- For oss har Facebook blitt en veldig viktig distribusjonskanal, og med dette tar vi det ett steg videre. Dette blir nær sagt Dagbladets egen arena inne på Facebook, sier Markussen og understreker at dette er en test.  

I første omgang er det hovedsakelig Dagbladets debattstoff som skal publiseres på tjenesten.

- Meningsstoff engasjerer og fungerer veldig godt på sosiale medier og i første omgang tester vi mest av det, sier Markussen

Innen et par måneder skal Dagbladet også legge ned sine kommentarfelt, og vil flytte debatten fra feltene over på sosiale medier.

Skeptisk bransje At Facebook skal publisere innhold for norske medier, har blitt møtt med skepsis av deler av bransjen.

Klassekampen-redaktør Bjørgulv Braanen uttalte til Dagens Næringsliv at han frykter tjenesten gjør at Facebook får monopol på nyhetsdistribusjon.

Markussen skjønner at noen er skeptiske, men understreker at det er Dagbladet som bestemmer hva som blir publisert via Instant articles.

- Det er vi som er redaktører for innholdet. Men det er klart at vi skal distribuere på en plattform som har sitt eget regelsett, men det er ikke så ulikt vårt som mange vil ha det til, sier Markussen.
 
Brukt av de store Tjenesten ble lansert internasjonalt i fjor vår og brukes i dag av kjente nyhetsformidlere som BBC News, The New York Times, Bild, The Guardian og The Washington Post.

Nå åpner også mediekonsernet Schibsted for å ta del i Facebooks «Instant Articles», skriver Klassekampen i dag.

Facebook har siden oppstarten i 2004 vokst seg til å bli verdens mest brukte sosiale medieplattform, og har over én milliard brukere verden over. I Norge har rundt 3,5 millioner nordmenn en profil på det Mark Zuckerberg-skapte nettverket.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram