Dagbladet har aldri vært større

Dagbladet fortsetter å øke, og når ut til over 1,5 millioner lesere hver eneste dag. Spesielt stor er veksten på mobil.

DAGBLADET: Jubeldager i Dagbladets redaksjon. Her med sjefsredaktør John Arne Markussen i forgrunnen. Foto:Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
DAGBLADET: Jubeldager i Dagbladets redaksjon. Her med sjefsredaktør John Arne Markussen i forgrunnen. Foto:Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

(Dagbladet): - Dagbladet har nå en sterkere posisjon som digital aktør enn vi noen gang har vært på papir, sier sjefredaktør i Dagbladet, John Arne Markussen.

I dag offentliggjøres lesertall fra TNS Gallup. De viser at Dagbladet aldri har hatt flere lesere. I et stadig hardere mediemarked når Dagbladet ut til hele 1 524 000 lesere hver eneste dag. Det er en økning på 60 000 lesere siden tilsvarende tall ble lagt fram 19. februar i år, og en økning på hele 109 000 personer på ett år.

- De digitale inntektene vokser også. Mange lever i den villfarelse at vi ikke tjener penger på nett og andre digitale plattformer. Dagbladet har i dag langt større inntekter fra reklame på digitale flater enn papir, sier Markussen.

Mobil vokser
Det er de digitale plattformene som gir Dagbladet vekst. Dagbladet.no vokser fortsatt kraftig, og har fått 92 000 flere lesere på ett år, noe som gjør at Dagbladets løpende nyhetsdekning på nettet når ut til nærmere 1,3 millioner lesere hver dag. Veksten på mobil er også formidabel stor. Det er 55 prosent flere som leser Dagbladet på sin mobil i dag enn for bare ett år siden.

Erling Sivertsen, førsteamanuensis ved avdeling for mediefag ved Høgskolen i Volda, mener det er interessant at det er en dreining mot de nye medieplattformene, men syns ikke det er oppsiktsvekkende at lesertallene øker på nett og mobil.

- Dette er helt fantastisk. Det er en enorm økning på mobil. Det er noe flere aviser har fortalt om den siste tida, og vi er nå ved en skillevei. Stadig flere leser avisene på mobilen, og den har vi med oss alle steder. Jeg tror ikke helt vi har forstått hvor stort det er ennå, sier Sivertsen.

- Ingen bombe
Lasse Gimnes, kommunikasjonsrådgiver i GimCom er heller ikke overrasket over de ferske tallene.

- Det er ingen bombe i disse tallene, og dette er en tendens for mange mediehus. Det er en vanvittig vekst på mobil, fremdeles vekst på nett og tilbakegang på print, sier Gimnes og fortsetter:

- Norske mediehus som har hatt papiravis som utgangspunkt, har vært flinke til å utvikle seg digitalt. De er tatt sterke nettposisjoner, så sterke mobilposisjoner, og etterhvert også blitt sterke på tv.

- Tallene viser at Dagbladet og andre mediehus har vært flinke i overgangen til det digitale. Mobilveksten er stor hos de fleste, og fortsetter, og er i ferd med å bli større enn stasjonær mediebruk, sier Gimnes.

- Hva er grunnen til denne voldsomme veksten på mobil?

Dagbladet har aldri vært større

- Det er en ny generasjon som har langt større forhold til bruk av innhold på mobil og nettbrett. Veksten på nettbrett har vært stor, og mediehusene har vært flinke til å satse på dette, sier Gimnes.

Papirutgaven
Samtidig som Dagbladet får stadig flere lesere på digitale plattformer, synker fortsatt papiravisa. Det siste halve året er imidlertid nedgangen lesertallene i papirutgaven vesentlig lavere enn tidligere, på bare 3 prosent.

Sivertsen forteller at bremsingen i nedgangen i papiropplaget kan relateres til innføringen av Dagbladet pluss tidligere i år, der lesere må betale for å få tilgang til enkelte artikler.

- Det er ikke bare Dagbladet som har gjort det, og det kan være en god strategi. Det kan hende at Dagbladet har lyktes i og med at papirutgaven ikke går så mye tilbake som tidligere, sier Sivertsen.  

Markussen sier at for Dagbladet går ikke skillet mellom ulike plattformer, men mellom betalt innhold og gratis innhold.

- Dagbladet pluss er premiumtjeneste der man får tilgang til svært mye av det papirutgaven har av innhold. Det kan ha en sammenheng med at vi opplever en utflating i papirlesertall. Fallet har ikke stanset helt, men er mye mindre enn det har vært.