VOKSER: Med nett- og mobilutgavene inkludert, nådde Dagbladet rekordmange lesere i 2012. Her er noen av sakene som preget året. Grafikk: Kjell Erik Berg / Dagbladet
VOKSER: Med nett- og mobilutgavene inkludert, nådde Dagbladet rekordmange lesere i 2012. Her er noen av sakene som preget året. Grafikk: Kjell Erik Berg / DagbladetVis mer

Dagbladet har aldri vært større

I 2012 ble Dagbladet større enn noensinne. På en gjennomsnittsdag ble vi lest av nesten halvannen million nordmenn.

(Dagbladet): Forbruker og media-undersøkelsen gjennomføres kontinuerlig gjennom året av TNS Gallup for å kartlegge nordmenns medievaner.

Årets undersøkelse viser at Dagbladet på nett, mobil og avis i 2012 i gjennomsnitt ble lest av 1 464 000 nordmenn hver dag. Det er 94 000 fler enn i 2011.

Økningen skjedde i et år der avisa preget nyhetsbildet med flere debattinnlegg og kommentarer som satte dagsorden, tung dekning av viktige hendelser som Breivik-saken og forsvinningen av Sigrid Schjetne, og avsløringer fra Audun Lysbakkens inhabile pengetildelinger til Odd Nerdrums ukjente skatteinnbetalinger.

Øker på skjerm Det er de elektroniske plattformene som gir Dagbladet en slik utbredelse.

Av alle som leste Dagbladet valgte 1,2 millioner nettutgaven, 336 000 papirutgaven og 429 000 mobilutgaven i snitt i fjor. Nettutgaven får 90 000 nye lesere i året og har nå et jevnt lesertall hele døgnet, med unntak av de mørkeste nattetimene. Mobilutgaven har vokst med hele 71 prosent det siste året. Papirutgavens opplag har en svak nedgang.

DAG OG KVELD: Slik fordeler Dagblad-lesinga seg gjennom døgnet, fra midnatt til midnatt. Grafikk: Kjell Erik Berg / Dagbladet
DAG OG KVELD: Slik fordeler Dagblad-lesinga seg gjennom døgnet, fra midnatt til midnatt. Grafikk: Kjell Erik Berg / Dagbladet Vis mer

- At man får flere lesere totalt, men at papirutgaven mister lesere, er en utvikling vi har sett lenge. Det gir grunn til bekymring fordi inntektene i stor grad kommer gjennom papirutgaven, sier førsteamanuensis Erling Sivertsen ved avdeling for mediefag ved Høgskolen i Volda.

- Man kan ikke leve av mange lesere når de ikke betaler. Det blir bare et pent tall å se på, kommenterer Sivertsen, som tror flere mediehus i framtida vil kreve betalt for å gi tilgang til elektroniske utgaver på forskjellige typer skjermer.

Tar markedsandeler - Det er en tøff beslutning å ta, og muligens lettere for Schibsted-konsernet, som har flere avistitler og kan ta en beslutning i fellesskap, sier Sivertsen.

Dagbladets papiropplag holder seg imidlertid forbausende godt i et fallende papiravismarked. Opplaget vokste litt i 2011 og faller i andre halvår 2012 med bare 3 prosent.

Det gjør at Dagbladet tar en stadig større jafs av det totale markedet for riksdekkende løssalgsaviser. Opplagstallene for norsk presse, som også offentliggjøres i dag, viser en økning på 0,1 prosentpoeng målt mot hovedkonkurrenten VG i forhold til opplagstallene i 2011.

Særlig gledelig for sjefene i Dagbladet er å lese helgas salgstall mandag morgen. Lørdagsutgaven av Dagbladet ble i fjor lest i snitt av 556 000, en nedgang på bare 1 000 lesere siste halvår.

Lørdagsbilaget Magasinet hadde i snitt 575 000 lesere hver uke - flere enn for ett år siden. Søndagsutgaven av Dagbladet, som i fjor fikk en ny featureseksjon, går frem med 1 000 lesere i samme tidsrom og treffer nå 211 000.

- I Norge har søndagsavisene tradisjonelt hatt lavere opplag enn på hverdagene, noe som kan tyde på at det er et potensial for salgsøking her. I England, for eksempel, er søndag den største avisdagen, sier Helge Østbye, professor i medievitenskap ved Universitetet i Bergen.

826 000 kommentarer Han tror Dagbladet vinner på sin gjennomarbeidede featurejournalistikk i helga.

- Dagbladets suksess i helga minner om styrken i de meningsbærende avisene, som har stoff man ikke finner overalt ellers. Det er vanskelig å være riksdekkende nyhetsmedium når det er så mange lett tilgjengelige kilder til dette stoffet, men et originalt stykke arbeid er det fortsatt etterspørsel etter, sier han.

2012 var også et år der Dagbladet fortsatte å engasjere og inkludere leserne. Det ble skrevet 826 000 kommentarer til våre artikler, som ble likt 7,5 millioner ganger på Facebook.

Antimobbekampanjen «Stå sammen», som Dagbladet drev i samarbeid med UNICEF, fikk dessuten nesten ti tusen tomler opp på nettsamfunnet.