Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

- Dagbladet har kort og godt aldri vært større

Flere enn 1,4 millioner lesere daglig.

ALDRI HATT FLERE LESERE: Den store økningen for Dagbladet på nett overrasker sjefredaktør John Arne Markussen. TNS Gallups lesertall for 2012 viser at Dagbladet aldri har hatt flere lesere. - En ytterlige bekreftelse på at vi er en ledende aktør innen digitale medier, sier Markussen. Foto: Espen Røst / Dagbladet
ALDRI HATT FLERE LESERE: Den store økningen for Dagbladet på nett overrasker sjefredaktør John Arne Markussen. TNS Gallups lesertall for 2012 viser at Dagbladet aldri har hatt flere lesere. - En ytterlige bekreftelse på at vi er en ledende aktør innen digitale medier, sier Markussen. Foto: Espen Røst / Dagbladet Vis mer

I dag presenteres nye lesertall for Dagbladet.

De viser i korte trekk at færre leser papirutgaven av Dagbladet, men at økningen er markant på de digitale plattformene.

- Tallene som legges fram i dag er meget hyggelig lesning for oss, sier Dagbladets sjefredaktør, John Arne Markussen, og fortsetter:

Aldri vært større - Det er flott å se at vi vokser og styrker vår posisjon på et tidspunkt der leserne forflytter seg fra papir til digitale plattformer. Vi må ha lov til å si at Dagbladet er en vinner i lesermarkedet.

- Vi når nå ut til over 1,4 millioner mennesker hver dag. Vi har kort og godt aldri vært større.

I klar tale betyr det at en tredjedel av befolkningen er daglig innom papirutgaven eller en av Dagbladets digitale plattformer.

Viktig for dagsordenen Klokka 11 i dag offentliggjør TNS Gallups lesertallene. Den måler tidsrommet sommeren 2011 til sommeren 2012, og tar for seg kanalene papir, nett og mobil - og baserer seg på en spørreundersøkelse. Dagbladet fikk i går tilgang til avisas egne tall:

De viser at 1.415.000 leser Dagbladet daglig. Det er en økning på 76.000 daglige lesere, og betyr en økning på 5,7 prosent i forhold til samme periode i fjor.

- Størrelse er viktig med tanke på våre journalistiske ambisjoner. Størrelse betyr noe når man skal sette dagsorden og ha gjennomslag for de saker man tar opp, sier Dagbladets sjefredaktør.

Positivt overrasket Stadig flere øker Dagbladet på digitale plattformer. Nær dobbelt så mange leser Dagbladet på mobil nå sammenliknet med samme periode i fjor.

- Vår vekst på mobil er formidabel. Her kan vi snakke om en revolusjon når det gjelder mediebruk, sier Markussen.

Han viser også til solide tall for Dagbladets nettutgave: Nærmere 1,2 millioner er daglig på db.no - en prosentvis økning på 8,9.

JUBELBRUS: Nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord og Dagblad-medarbeidere jubler over enda flere lesere.
 Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
JUBELBRUS: Nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord og Dagblad-medarbeidere jubler over enda flere lesere. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Når det gjelder nettet er jeg faktisk noe overrasket over veksten fortsetter slik vi ser av dagens tall. Mye av veksten på nettet tror jeg vi må tilskrives gjennombruddet for nett-TV, sier Markussen.

Nedgangen som forventet Utviklingen for papiravisa viser den samme trenden som tidligere, en gradvis nedgang. Denne undersøkelsen viser ikke avisopplaget, men antall lesere som forholder seg til avisa.

- Nedgangen på papir er som forventet. Vi ser at løssalgsaviser i alle land vi kan sammenlikne oss med faller i opplag og lesertall, sier sjefredaktør Markussen.

Dagbladets tall bekrefter denne tendensen, men 350.000 daglige lesere er fortsatt et høyt tall.

- Papiravisa er fortsatt meget viktig i vår portefølje. Vi ser daglig hvordan den setter dagsorden med sine nyhetssaker og kommentarer, sier John Arne Markussen.

JUBEL: Nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord byr ansvarlig redaktør John Arne Markussen og Dagblad-medarbeidere på sprudlevann.
 Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
JUBEL: Nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord byr ansvarlig redaktør John Arne Markussen og Dagblad-medarbeidere på sprudlevann. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media