ØKER: Nett, mobil og papir har kommet svært godt gjennom sommeren. Foto: Mette Møller/Dagbladet.
ØKER: Nett, mobil og papir har kommet svært godt gjennom sommeren. Foto: Mette Møller/Dagbladet.Vis mer

Dagbladet har lagt på seg i ferien

Antall unike brukere er økt med 6,2 prosent. Også papirutgaven styrker seg.

||| - Dette er gode nyheter for oss. Jeg tar det som et tegn på at det er stor interesse for Dagbladets produkter i alle kanaler, sier sjefredaktør Lars Helle.

Dagbladet har sett på besøkstallene for de største nettstedene i de fem siste ukene i sommer - i forhold til samme periode i fjor.

Sommeren er ikke tradisjonelt noen god periode for nettrafikken. Det er en tendens som ser ut til å flate ut, selv om sommertallene ennå er litt lavere enn andre sesonger.
- Flere produktutviklinger
For Dagbladet.no viser snitttallene at antallet unike brukere er økt med 6,2 prosent denne sommeren.

- Dette forteller oss at vi nok har gjort rett i våre prioriteringer. Dette er spennende å ta med seg inn i høsten, der det vil komme flere produktutviklinger på Dagbladet.no. Blant annet ny design på førstesiden, sier Helle.

Snitttallene viser god utvikling for både Dagbladet, Aftenposten og Nettavisen. Aftenposten har i samme periode økt med 3,6 prosent, mens Nettavisen har hatt en god sommer med en økning på 8,4 prosent, forteller tallene fra TNS Gallup.

Fall for VG
VG har slitt i sommersesongen, og er den eneste av de store nettavisene som går tilbake.

Fallet er på 1,5 prosent, men nettstedet er fortsatt Norges desidert største med 969 365 unike brukere i snitt for perioden vi har sett nærmere på.  Dagbladet hadde 545 458 unike brukere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mobiltallene er også hyggelig lesning for Dagbladet. Sist uke økte antallet brukere med 2,85 prosent for Dagbladet mobil og 0,3 prosent for VG mobil.

Her har trafikkutviklingen vært formidabel det siste året. VG mobil har mer enn doblet seg på ett år, og Dagbladet mobil har økt med 93 prosent.

- Vi har nå flere lesere på mobil enn mange regionaviser har på papir. Det er en ganske interessant utvikling, sier Helle.

Men i likhet med nett er foreløpig langt mindre inntektsmuligheter på mobillesning.

- Dette er ikke noen gullgruve for oss. Men her skjer det en rivende utvikling, og da er de viktig å skape et godt trafikkgrunnlag, sier Helle.

Opplagsfallet flater ut
Papirutgaven av Dagbladet har også hatt god utvikling i sommer.
 
- Vi har sett et klart trendskifte gjennom sommeren. Vi har i lang tid levd med en stabilt nedadgående tendens, men fikk et brudd i positiv forstand i mai/juni. Dette gir grunn til optimisme, for vi har ikke sett et så klart trendbrudd siden høsten 2008, sier administrerende direktør Terje Wibe i Dagbladet.

Tendensen faller sammen med at Dagbladet har gjort noen redaksjonelle justeringer, blant annet med mer satsning på nyheter, kultur og underholdning. VG skriver i dag at de ikke har opplevd den samme utflatingen av opplagsfallet.

- Vi har gjort noen justeringer på produktet som det klart synes som markedet har tatt positivt imot, sier Wibe.