TENKER NYTT: Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen legger ned kommentarfeltene. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
TENKER NYTT: Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen legger ned kommentarfeltene. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Dagbladet legger ned kommentarfeltene

Flytter all debatt over på sosiale medier.

(Dagbladet): Om et par måneder tilhører Dagbladets kommentarfelt historiebøkene.

En 20-årig debatt-tradisjon flyttes da i sin helhet over på sosiale medier, som framover blir avisas nye høyborg for meningsutveksling rundt nyhetsbildet.

Ansvarlig redaktør John Arne Markussen beskriver valget som «et offensivt trekk».

- Å flytte debatten over på sosiale medier er en naturlig konsekvens av medieutviklingen nå. Det er der, og særlig på Facebook, at sakene kommenteres og debatteres. Vi tester nå mulighetene som ligger i et tettere samarbeid med Facebook, sier han.

Vil nå enda flere Dagblad-sjefen ønsker på denne måten å involvere enda flere debattanter i ordskiftet rundt Dagbladets journalistikk.

- At vi stenger kommentarfeltene må sees i sammenheng med veksten på sosiale medier. Vi har over lengre tid registrert avtakende interesse for debatt i kommentarfeltene, når vi ser bort fra noen få, men veldig aktive gjengangere.

I løpet av omtrent to måneder stenges kommentarfeltene i avisa for godt. Politisk redaktør Geir Ramnefjell opplever det som helt naturlig å prioritere sosiale medier over egne kommentarfelt.

- Vi flytter nå ressursene. Oppfølging av våre kontoer i sosiale medier er blitt viktigere å prioritere enn kommentarfeltene. Aktiviteten der er etterhvert blitt ganske liten sammenliknet med den vi ser i sosiale medier, sier han.

Alt eller ingenting Ramnefjell sier også at det aldri var aktuelt å ha kommentarfeltene åpne uten tilsyn.

- Nei, skal vi gjøre noe, så skal vi gjøre det skikkelig, sier han og legger til:

- Vi ønsker ikke å la kommentarfeltene ligge ute som en minumumsløsing - da tar vi dem heller bort.

For et år siden innførte Dagbladet kortere åpningstider på kommentarfeltene, og ansatte egne journalister for å bedre kunne moderere innholdet.

Det var en suksess, sier Ramnefjell, som likevel presiserer at den nyvinningen ikke lar seg videreføre når debatten i sin helhet flyttes over på sosiale medier.

-Nei, det krever færre åpne debatter og kortere åpningstider. Det lar seg ikke gjøre på Facebook — og de har dessuten alltid åpent.

FLYTTER RESSURSER: Politisk redaktør Geir Ramnefjell, her omkranset av kulturredaktør Sigrid Hvidsteen og Magasinet-redaktør Karine Østtveit, satser på sosiale medier. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
FLYTTER RESSURSER: Politisk redaktør Geir Ramnefjell, her omkranset av kulturredaktør Sigrid Hvidsteen og Magasinet-redaktør Karine Østtveit, satser på sosiale medier. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer