LEDER

Klima:

Dagbladet mener: Avinor undergraver norske klimamål

Det er vanskelig å stille tøffe krav til landets innbyggere når staten selv ikke vil føre en konsekvent klimapolitikk.

Flere ruter: Det statlige selskapet Avinor bruker flere millioner i året på å opprette flere langdistanseruter fra Norge. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Flere ruter: Det statlige selskapet Avinor bruker flere millioner i året på å opprette flere langdistanseruter fra Norge. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert
Sist oppdatert

Det statlig heleide selskapet Avinor, som har som oppdrag å sikre hele Norge effektive luftfarttjenester, svir årlig av 100 millioner kroner på markedsføringstiltak for flere langdistanseruter til Norge. Ifølge Dagens Næringsliv går langdistanserutene Avinor drømmer om blant annet til destinasjoner som Manila, Singapore, Seoul, New Delhi, Nairobi, Johannesburg, Honolulu, og Toronto.

Millionsatsingen høster kraftig kritikk fra flere hold. I en rapport fra 2018 skriver Riksrevisjonen blant annet at Avinor bruker for mye penger på ting de ikke har noe med. Omfattende reklamekampanjer faller utenom selskapets formål. Sjef i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, påpeker også til DN at statens selskap bør avstå fra å «drive med markedsføring som kan påvirke konkurransen med eksisterende aktører.»

Begge har rett. Avinors oppdrag er å sikre effektiv drift og god tilrettelegging for selskaper som opererer ruter innenlands og utenlands fra norske lufthavner - ikke finansiere store reklamekampanjer i Norge og utlandet, samt utenlandskontorer, for å tiltrekke seg selskaper. Markedet og private aktører har ansvar for å dekke tilbud og etterspørsel, ikke Avinor.

Den viktigste kritikken kommer imidlertid fra miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender og leder Anja Bakken Riise. I DN etterlyser hun et breiere samfunnsoppdrag for den statlige aktøren. Framfor å bruke millioner av kroner på markedsføring for de lengste og mest forurensende rutene, bør Avinor stilles hardere krav om oppnåelse av klimamålene staten for øvrig har forpliktet seg til.

Per i dag skal de tjene penger, samt sikre effektiv og god drift for selskaper som opererer i Norge. Det er vel og bra, men er det statens oppgave å skaffe langdistanseruter til Kina?

Det er noe som skurrer med en politikk som ikke støtter opp under klimamålene. Avinors pengebruk stimulerer til noe vi vil ha mindre av - ikke mer. Blindsonen kommer muligens av at utslipp fra utenriks luftfart ikke inngår i et lands totale utslipp av klimagasser. Regjeringen blir målt på kutt i nasjonal luftfart, mens direkteruta til Honolulu styrer klar av regnskapet.

Men klimagassene forsvinner selvfølgelig ikke av den grunn. Dette fører til en alvorlig mangel på sammenheng i politikken. Hvis vi fører en politikk for å begrense utslipp på ett politikk område, men stimulerer til større utslipp fra svært forurensende aktiviteter på et annet, svekker vi klimapolitikkens legitimitet.

Det er vanskelig å stille tøffe krav til landets innbyggere når staten selv ikke ser ut til å føre en konsistent linje.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vil du logge inn før du fortsetter?

Det koster ingenting, men det hjelper oss med å tilby deg en bedre leseropplevelse.

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer