UTSETTER: Regjeringen og Siv Jensen. Foto: Christian Roth Christensen
UTSETTER: Regjeringen og Siv Jensen. Foto: Christian Roth ChristensenVis mer

WLTP:

Dagbladet mener: Bilavgiftene må opp

Regjeringens utsettelse er forståelig, men den undergraver samtidig deres egen avgiftspolitikk.

Meninger

Onsdag denne uka kom nyheten om at regjeringen likevel ikke vil foreslå at engangsavgiften for nye biler skal baseres på den såkalte WLTP-metoden – en ny og bedre metode for å måle bilers utslipp på – i statsbudsjettet for neste år. Isteden vil den vente til 2020. Utsettelsen kommer etter at planene om å innfase WLTP-tall har skapt usikkerhet blant forbrukere og bilforhandlere.

Usikkerheten skyldes at først fra og med 1. september ble det et krav at utslippene fra alle nye biler skal måles med WLTP-metoden. Det betyr at man for en del modeller ville risikert å kjøpe bil i høst uten å vite hva engangsavgiften ville kommet på om den ble levert etter nyttår. Regjeringen har ikke kommet i mål med å finne en måte å innfase WLTP fra og med 2019 på en måte som bøter på disse konsekvensene.

Samtidig som den er et problem for bilkjøpere og -forhandlere på kort sikt, understreker usikkerheten rundt WLTP også hvorfor det haster å bygge engangsavgiften på de nye tallene. Metoden er både mer presis og gjør det vanskeligere å lure testen. Det gjør avgiftspolitikken mer effektiv. Derfor haster det også å legge om.

En beregning gjort av Europakommisjonen finner at dagens målemetode, NEDC, i snitt gir 17 prosent lavere utslippstall enn den nye og forbedrede målemetoden.

Hastverket med å legge om til WLTP skyldes ikke minst regjeringens egen politikk. Regjeringen har vært offensive i sin omlegging av engangsavgiften, fra å basere den på både utslipp, vekt og hestekrefter, til å i større grad speile bare bilenes utslipp. Mens den såkalte CO2-komponenten har fått mer og mer vekt, har bilens vekt fått mindre å si. Avgiften på bilenes hestekrefter er heltborte.

Forskjellen mellom WLTP- og NEDC-tallene viser at denne omleggingen kanskje har skjedd for raskt. Feil- og underestimeringen har gitt fossile biler en betydelig rabatt i engangsavgiften, og har ført til at engangsavgiften ikke belønner kjøp av lavutslippsbiler i like stor grad som den er tiltenkt.

Sammen med fallende CO2-utslipp fra nye biler, har omleggingen av engangsavgiften også ført til stadig lavere inntekter for staten. Siden toppen i 2007 har fallende inntekter fra bilrelaterte avgifter til sammen skapt et hull i statsbudsjettet på 25 milliarder. Det skyldes ikke bare elbilpolitikken.

Utviklingen må snus, og det så raskt som mulig. Bilavgiftene på forurensende biler må opp. WLTP vil være et godt hjelpemiddel på veien dit. Det er synd regjeringen ikke har gjort mer for å få til en overgang så raskt som mulig.