BLIR BILFRI: Fridtjof Nansens plass ved rådhuset i Oslo ble denne uken bilfri. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
BLIR BILFRI: Fridtjof Nansens plass ved rådhuset i Oslo ble denne uken bilfri. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Bilfritt sentrum

Dagbladet mener: Oslo er ikke lenger bilens by

Så lenge plass i storbyer er et knapphetsgode, er det galskap å bruke flere av byens flotteste områder på gjennomkjøringstrafikk og privatbilisme.

Meninger

Oslo er ikke lenger bilens by. Arvtakeren er kollektivtransport, fotgjengere, syklister, gågater, grøntarealer, uteliv og levende byrom.

Og folk flest.

Ifølge Klimaundersøkelsen 2018 er flertallet av Oslos borgere eksplisitt for bilfritt sentrum. På drøye ti år har antallet folk som reiser kollektivt økt med seksti prosent. Nesten 9 av 10 vil ha økt satsing på kollektivtrafikk for å redusere behovet for bilen i hovedstadsområdet. Over halvparten vil prioritere framkommelighet for sykkel og fotgjengere foran bilister.

Selv om motstanderne av bilfritt sentrum roper høyest, er det bare tre av ti imot. Mest kritiske er menn over 45 år.

Under det rødgrønne byrået renses derfor Oslo sentrum sakte, men sikkert for personbiler. Sist ut er Fridtjof Nansens plass og Christiania torg, som ble stengt for biltrafikk for resten av sommeren. Nå er det ikke lenger mulig å kjøre fra øst til vest gjennom hjertet av Oslo sentrum. Skal du krysse byen må du enten gjennom Operatunellen eller via ringveiene.

DIESELFORBUDET: Hvem gjelder det? Når? Hva er unntakene? Hvorfor forbud? Her får du de viktigste svarene. Vis mer Vis mer

Dagbladet mener det er en velkommen utvikling. Det er bra for både klimaet, folks helse og bymiljøet at trafikkork og parkeringsplasser erstattes med boltreplass for mennesker og serveringssteder.

Så lenge plass i storbyer er et knapphetsgode, er det galskap å bruke flere av byens flotteste områder på gjennomkjøringstrafikk og privatbilisme. De få skal ikke fortrenge byen for de mange.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For noen er imidlertid de myke trafikanters maktovertakelse hard å svelge. Særlig for Høyre og Frp. Da byrådet tiltrådte i 2015 sa daværende leder av transportkomiteen på Stortinget, Linda Hofstad Helleland (H), til TV2 at de rødgrønne partiene gjør «bilen til samfunnsfiende.»

Seinest denne uka mente Høyre at lukkingen av sentrumsgater ødelegger for næringsliv, funksjonshemmede og eldre.

Som alternativ til bilfrie soner krever Høyre, Venstre og KrF flere gågater. I Aftenposten gikk de så langt som å anklage byrådet for somling. Ved å tilrettelegge for egne gatenett for fotgjengere, mener opposisjonen at biltrafikken kan opprettholdes både inn og gjennom Oslo sentrum.

Det er overraskende tamt. Klimaet er avhengig av at byen blir grønnere, folk vil ha bilen ut av sentrum, luftforurensningen forkorter syke menneskers liv, og privatbilisme legger opp til en svært lite effektiv arealutnyttelse.

Opposisjonen bør heller gå i motsatt retning: Flere bilfrie akser, ombygging av Ring 2 til transportåre for sykkel, buss og trikk, samt langt flere bilfrie soner i hele hovedstadsområdet.

Visjonen om en bilfri by er kommet for å bli. Høyre og deres allierte bør, i fornuftens navn, omfavne den først som sist.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook