LEDER

Sukkeravgift:

Dagbladet mener: På høy tid regjeringen rydder opp i eget sukker-rør

Sukkeravgiften bør beholdes selv om brusprodusenter protesterer. Men det er på høy tid den forbedres.

Oslo  20171024.
Etter at Coop mega kjørte 30 kr for kiloen i helgen i forbindelse med et jubileum har flere kjeder hengt seg på. Blant annet Europris, Kiwi og Rema 1000 er blant kjedene som har hengt seg på og redusert prisene på smågodt kraftig.
Foto: Mariam Butt / NTB scanpix
Oslo 20171024. Etter at Coop mega kjørte 30 kr for kiloen i helgen i forbindelse med et jubileum har flere kjeder hengt seg på. Blant annet Europris, Kiwi og Rema 1000 er blant kjedene som har hengt seg på og redusert prisene på smågodt kraftig. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert
Sist oppdatert

Motstanden mot regjeringens sukkeravgift er stor. Siden den ble økt som en del av budsjettforliket mellom KrF, Venstre, Høyre og Frp i 2017, har den blitt stemplet som «hodeløs» fra Senterpartiets leder, Trygve Slagsvold Vedum. NHO har klaget inn vedtaket for EFTAs overvåkningsorgan ESA. Ølprodusenten Mack kaller den en hån mot bryggeribransjen. Coca-Cola sier de er usikre på framtida i Norge. Sjokoladefabrikkene raser.

Avisoverskriftene har vært preget av ord som «sukkerkrigen» og «avgiftssjokket.» I en reportasje i Dagbladet ble sukkeravgiften omtalt som intet mindre enn et «høyt spill om godteriets framtid i Norge.»

Det er lett å være enig i at sukkeravgiften verken har vært god eller treffsikker.

Ikke bare rammer den sukkerfrie produkter, men den skiller heller ikke på mengden sukker i sukkerprodukter. For drikkevarer regnes den ut per liter drikke, for tørrvarer per kilo. En liter brus med én sukkerbit er like avgiftsbelagt som en liter brus med 40 sukkerbiter.

Det er helt bakvendtland. Selv om alle skulle være enige i at det er et mål å redusere mengden sukker i matvarer, legger avgiften opp til likegyldighet blant produsenter. Når sukkerprodukter avgiftsbelegges uavhengig av mengde, behøver de ikke legge bånd på seg. Søte produkter selger, og hvis det koster like mye å bruke litt som mye sukker, hvorfor la være?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer