SENSURERT: Russiske myndigheter har blokkert nettavisa The Barents Observer etter publisering av et portrettintervju med en samisk homofil mann. Illustrasjon: The Barents Observer
SENSURERT: Russiske myndigheter har blokkert nettavisa The Barents Observer etter publisering av et portrettintervju med en samisk homofil mann. Illustrasjon: The Barents ObserverVis mer

Pressefrihet:

Dagbladet mener: Russlands knebling av The Barents Observer er alvorlig og urovekkende

Det økende presset mot den redaksjonelle friheten i både Russland og nabolandene er bekymringsfull.

Leder

I skrivende stund er den Kirkenes-baserte og uavhengige nettavisa The Barents Observer blokkert av russiske myndigheter. Årsaken er at avisa nektet å føye seg etter pålegget fra Roskomnadzor, det russiske medietilsynet, om å avpublisere et sterkt portrettintervju med en homofil, samisk mann.

The Barents Observer publiserer nyheter om nordområdene på både engelsk, russisk, og kinesisk, og har det siste året hatt en samarbeidsavtale med Dagbladet. Intervjuet som utløste sensuren er godt lest på russisk side, og beskriver tobarnsfarens liv med fornektelse, psykisk uhelse, og selvmordstanker som følge av at han holdt legningen skjult for både seg selv og andre. Siden januar har russiske myndigheter krevd intervjuet fjernet.

Tilsynet forsvarer blokkeringen av nettavisa med at intervjuet inneholder beskrivelser av selvmordsforsøk og selvmordsmetoder.

Det er en forklaring uten troverdighet. Myndighetenes sanne motiver ligger trolig nærmere den russiske politikeren Vitaly Milonovs reaksjon på intervjuet: «Blokker denne avisa til helvete. Den representerer degenerering og forråtnelse. Ideologien og leserne baseres på folk med en skeiv psyke.»

I flere år har russiske myndigheter trappet opp arbeidet med å undertrykke både journalistikk og aktivisme som omhandler homofili. The Barents Observer er nå en av flere tusen sensurerte nettsider i landet. Milonov, som er medlem av det russiske underhuset, mener myndighetene bør gå til diplomatiske skritt for å hindre at lignende materiale blir publisert på russisk i framtida. Sensuren er bokstavelig talt grenseløs.

Reporters Without Boarders (RSF) beskriver medielovgivningen i Russland som drakonisk, og rapporter at stadig flere journalister og bloggere blir anholdt eller kastet i fengsel. Pressefrihets-indeksen World Press Index, utarbeidet av RSF, plasserer Russland på 148. plass av totalt 180. De siste åra har landets angrep vært rettet mot alt fra små russiske medier til BBC.

Det økende presset fra russiske myndigheter mot den redaksjonelle friheten i både Russland og nabolandene er alvorlig og bekymringsverdig. En fri presse er en bærebjelke i ethvert demokratisk samfunn, og alle angrep på den må møtes med fordømmelse og kraftig motstand.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.