Har problemer: Flere skoler i hovedstaden sliter med en krevende elevsammensetning. På bildet, Ulsrud videregående skole.
Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Har problemer: Flere skoler i hovedstaden sliter med en krevende elevsammensetning. På bildet, Ulsrud videregående skole. Foto: Audun Braastad / NTB scanpixVis mer

Osloskolen:

Dagbladet mener: Skittent spill i Osloskolen

Men når vi kjenner maktens metode, er den enklere å avkle.

Meninger

På Dagsnytt Atten i starten av mars kom lærer i Osloskolen, Simon Malkenes, med en bekymring: Enkelte steder i Oslo er elevmassen og sammensetningen for krevende til at skolen kan håndtere det. Det har inntakssystemet skyld i, mener han. «Fritt skolevalg» har ført til at ressurssterke elver klumper seg sammen på et utvalg skoler, mens elever fra det nedre sosioøkonomiske sjiktet flere steder gjør det samme.

Resultatet er en elevsammensetning der sårbare, og faglig svake, unge mennesker får lite drahjelp fra medelever, på samme tid som klasseromssituasjonen for læreren blir for krevende. Som Malkenes påpekte i Dagsnytt Atten har ikke han, som lektor, kompetanse nok til å håndtere en slik situasjon. For å illustrere egen arbeidshverdag ved en videregående skole i hovedstaden, leste han opp anonymiserte klassenotater fra én enkelttime:

«Dag 1. Vi er i gang her. R kom sju minutter for seint. B kom 08.30. K er borte. P har ikke bok. M har ikke bok. R og M jobber ikke, sitter på telefon. Nå krangler R og S høyt. D synger.» For alle som hørte på, kom det klart fram hvor krevende og uholdbart dette er for både lærere og elever.

Dersom dette er en dekkende beskrivelse av utviklingen, er vi raskt på vei mot et utdanningssystem med større klasseskiller enn vi har allerede i dag. En empirisk og faglig debatt, i den brede offentlighet, om tilstanden og utviklingen bør derfor være noe å trakte etter for både skoleledere, kommunen, politikere, foreldre, og elever.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så synes ikke å være. I kjølvannet av Malkenes radioopptreden har debatten sporet fullstendig av. Framfor å debattere legitime bekymringer med innestemme, slik Malkenes har gjort, er det han selv som blir skyteskiva. Både elever og Utdanningsdirektør i Oslo, Astrid Søgnen, har vridd debatten til å handle om hvorvidt Malkenes har krenket og mobbet elevene ved skolen. Hvis hans arbeidsgiver mener så er tilfellet kan han miste jobben.

Lærerens uttalelser tatt i betraktning, mener denne avisa det er en skam at et slikt utfall overhodet drøftes som en mulighet. Det fine med Søgnens uttalelser, er imidlertid at hun og utdanningsetaten på en svært avslørende måte viser offentligheten hvordan de legger bånd på Osloskolens kritiske røster. Når vi kjenner maktens metode, er den enklere å avkle.

Dagbladet har forståelse for at Malkenes beskrivelse fra klasserommet kan være tung å høre for både elever og foreldre. Den tvinger tross alt fram en vond erkjennelse: Mye tyder på at elevene har en skolehverdag som gjør dem svært dårlig rustet til å møte voksenlivet.

Det er ikke nødvendigvis riktig at inntakssystemet og fritt skolevalg har skylda, men uansett mekanisme har samfunnet sviktet. Lærere som bringer denne virkeligheten inn i den offentlige samtale skal berømmes for det. Ikke straffes.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook