Eventyrlig vekst. FOTO: Jonathan Brady / Pa Photos
Eventyrlig vekst. FOTO: Jonathan Brady / Pa PhotosVis mer

Dagbladet Meninger har nådd 100 000 Facebook-følgere

Fra 6000 til 100 000 følgere på ett år.

Lik det eller ei, Facebook er nordmenns favoritt blant sosiale medier. I følge norsk mediebarometer bruker 64% av de internettoppkoblede nordmenn facebook på en gjennomsnittsdag. Det betyr at vi i mediene aktivt må bruke Facebook for å nå leserne våre der de er.

Derfor har Dagbladet satset aktivt, ikke bare på Dagbladet.no sin hovedside på Facebook, men også på nisje-sider, så leserne kan velge mer spesialisert stoff. Vi har egne sider for interesserte innen mat, sport, kultur, arbeidsliv, litteratur, musikk, film, reise, magasinet og pluss. Og meninger, selvfølgelig.

Det viser seg at meninger ikke er så nisje likevel. Det er muligens en gjengs oppfatning at avisleserne sier de liker tyngre stoff, men klikker på mer lettbeint og klikkvennlig stoff som kjendis og livsstils-stoff. Stikk i strid med denne oppfatningen er kommentarer, leserbrev og kronikker populært og får ofte lesertall blant de aller høyeste i nettavisen.

Debattansvarlig Martine Aurdal utdyper:

- Leserne gjør alle fordommer om klikk-journalistikk til skamme, når såkalt tungt kommentar- og debattstoff er av det aller mest populære på nett. Analyse og debatt er noe av det viktigste avisene kan tilby i den nye mediehverdagen, og jeg er stolt og glad over at leserne våre setter pris på og nettopp det.

Vi ser ikke bare på lesertallet men også på delings-statistikk, et slags mål på hvor stort engasjement vi får av artiklene våre. Og om vi ser på delings-statistikken vår er meninger-saker konsekvent høyt delt, lest og kommentert. Folk er rett og slett interessert.

Denne interessen overføres til Facebook-siden til Dagbladet Meninger. På denne tiden i fjor hadde vi 6000 følgere på Facebook. Veksten har vært enorm og det er nesten så vi ikke tror det selv. Jevnt og trutt har antaller liker-klikk, kommentarer, rekkevidde og engasjement gått opp. Nå har vi nådd en milepæl. 100 000 folk har likt siden.

Sjefredaktør John Arne Markussen er fornøyd:

- Det er fantastisk å følge veksten i interessen for meningsstoff. Dagbladet har lange og rike tradisjoner som kommentar- og debattavis. Vi har lyktes med å ta denne posisjonen over på digitale plattformer, samtidig som meningsstoffet stadig er selve signaturen på papiravisen. Valgkampen har vist at svært mye av den offentlige debatt om viktige samfunnsspørsmål foregår nettopp på våre flater - enten vi snakker om Dagbladet på nettutgaven, nett-tv eller papiravisen.