ØKER IGJEN: Dagbladet har aldri hatt flere lesere enn nå. Over halvannen million nordmenn leser Dagbladet på en eller flere plattformer hver dag, viser en ny undersøkelse. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
ØKER IGJEN: Dagbladet har aldri hatt flere lesere enn nå. Over halvannen million nordmenn leser Dagbladet på en eller flere plattformer hver dag, viser en ny undersøkelse. Foto: Benjamin A. Ward / DagbladetVis mer

Dagbladet øker med 38 prosent på mobil

- Større enn noensinne.

(Dagbladet): I dag slippes årets Forbuker- og mediaundersøkelse for 2013, gjennomført av TNS Gallup. Undersøkelsen viser at Dagbladet aldri har hatt flere lesere. Over en og en halv million nordmenn oppgir at de leser Dagbladet hver eneste dag.

Og særlig mobile plattformer vokser raskt. I 2013 så Dagbladet en vekst på hele 38 prosent på mobil.

- Vi har en formidabel vekst på mobil, slår sjefredaktør John Arne Markussen fast.

Samtidig som papiravislesinga av Dagbladet går ned med fem prosent, går nettlesinga opp tilsvarende mye.

- Når det gjelder papirutviklinga så følger vi den tett. Selv om vi har et opplagsfall, ser vi gjennom andre målinger at lesertallet flater ut. Så fallet i papirlesing er mye mindre enn det har vært, sier Markussen.

Oppgraderinger
Dagbladets plattformsjef, Eugene Brandal Laran, sier at en økning på 38 prosent er svært hyggelige tall.

- Det har vært jobbet målrettet med mobilutgaven, for å gi leserne våre en best mulig opplevelse.

Laran trekker blant annet fram oppgradering av Iphone-appen og satsing på tegneserier som viktige suksessfaktorer.

- I tillegg har vi økt nyhetstrykket på våre digitale plattformer, og det ser vi at leserne setter pris på, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig påpeker han at Dagbladet ikke skal sprette sjampanjeflaskene helt enda.

- Vi har mye jobb igjen, blant annet skal vi snart gi Android-brukerne en langt bedre opplevelse enn de har i dag.

Erfaringer
Medieforsker ved Universitetet i Oslo, Anders Fagerjord, sier til Dagbladet at utviklinga med økt mediebruk på mobiltelefon stemmer overens med erfaringer fra USA.

- Facebook hadde flere brukere på mobil enn større skjermer allerede i 2011. Andre selskaper, som Youtube eller Amazon ser at mobile plattformer vokser voldsomt. Jeg tror det stemmer med den anekdotiske erfaringen vi har alle sammen. Vi bruker skjermene hele tida, og når vi sitter i sofaen og ser på tv sitter vi med den lille skjermen samtidig, sier Fagerjord.

Medieforsker ved Universitetet i Bergen, Helle Sjøvaag, sier at vi har sett en kraftig vekst i mobiltrafikken de siste årene.

- Du kan si at det var forventa at det skulle øke, og det ser ut som det var en høy økning for de fleste medier som har utvikla en fungerende mobilapplikasjon. Til og med lokalavisene øker mye på mobil, sier hun.

Betalingsmur
Sjøvaag legger til at en forklaring til at mobilbruken øker så kraftig kan være at Norge er tilrettelagt for teknologisk infrastruktur.

- Og avishusene er raske til å hive seg på trenden. Dette er tydelig et nytt konkurransemarked, sier hun.

Av andre trender i rapporten trekker Sjøvaag fram at den store nedgangen i papirlesing de siste årene ser ut til å flate ut.

- Det er vanskelig med en enkel forklaring, med at Schibsted-avisene har flata ut nedgangen kan ha å gjøre med betalingsmurer, sier hun.