OPPLAGSVINNER: - Det viktige er at vi skal være der leserne er, og det det er først og fremst på digitale flater, sier Dagbladets sjefredaktør, John Arne Markussen. Her på kontoret i Aller-bygget på Hasle i Oslo.
 Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
OPPLAGSVINNER: - Det viktige er at vi skal være der leserne er, og det det er først og fremst på digitale flater, sier Dagbladets sjefredaktør, John Arne Markussen. Her på kontoret i Aller-bygget på Hasle i Oslo. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Dagbladet øker mest. Leses av 1,5 mill. nordmenn hver dag

Beholder sin posisjon i et hardt presset mediemarked. Det viser ferske analysetall fra MBL. 

(Dagbladet): - Vi er der vi skal være og veksten fortsetter, sier Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen.

I dag slipper Mediebyråenes landsforening (MBL) leser- og opplagstallene for 2016 og første kvartal av inneværende år. Dataene gir årlig et totalbilde av oppslutningen Norges aviser og mediehus har i befolkningen.

Tallene viser at Dagbladet totalt beholder sin sterke posisjon i det norske mediemarkedet til tross for nedgang i papiropplaget.

Blant riksavisene er det Dagbladet som har størst opplagsøkning fra 2015 til i fjor, med 3807 flere eksemplarer.

- Vi har fortsatt vekst på mobil og hovedstikkordet i år er stabilitet. Det preger tallene. Det er veldig hyggelig i en tid hvor det er så mye oppmerksomhet rundt mediekrisa, sier Markussen.

Pila peker oppover

Dagbladet er ikke den eneste avisa som har grunn til å feire i dag. Totalt fikk 92 av 228 aviser opplagsvekst i 2016, skriver MBL.

For en rekke aviser er det første gang på mange år at man opplever at opplagspila peker oppover, mye takket være digital vekst.

- Det er ingen tvil om at det digitale mva-fritaket har hatt positiv effekt på opplagsutviklingen, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL til eget nettsted.

- For å sikre den gode journalistikken er vi avhengig av gode rammebetingelser, ikke minst i en tid med et svært krevende annonsemarked, fortsetter hun.

Lesertall

I løpet av 2016 trekker Dagbladet i snitt hele 1,5 millioner lesere via nettavis (desktop), papiravis og mobilbrukere hver dag. Første kvartal i år viser riktignok en marginal nedgang på 1,7 prosent totalt.

Henholdsvis 1,24 millioner er gjennomsnittlig innom Dagbladet.no hver dag i 2016, mens 698 000 av disse er mobilbrukere. I første kvartal av 2017 har Dagbladet i snitt 703 000 daglige lesere på mobil. Det vil si en vekst på 1,4 prosent.

I 2016 så Dagbladets papiravis en nedgang på 17,8 prosent, ifølge MBL-tallene. I første kvartal av 2017 leses papiravisa av 203 000 nordmenn hver dag.

Lørdagsutgaven står klart sterkest med 321 000 lesere, det vil si en nedgang på 15,3 prosent i løpet av fjoråret. Dagbladet Magasinet har på sin side 388 000 lesere hver lørdag. For Magasinet er helårsendringen på minus 14 prosent i 2016.

Opplagstall

Men takket være en sterk økning i salg av Dagbladet Pluss- og E-avis-abonnement øker imidlertid Dagbladet opplagstallene. Totalen viser et opplag på 75.321. Sammenlignet med 2015 er det en økning på 5,3 prosent.

Printopplaget er i 2016 på 46 250, en nedgang på 18,8 prosent fra året før. Pluss og E-avis-opplaget var ved utgangen av året på 29 071, det vil si en totaløkning på hele 99 prosent.

- Det er naturligvis morsomt at vi har en opplagsvekst. Det har vi ikke hatt på en stund, men papirnedgangen er som forventet og ingen stor nyhet, sier Markussen.

- Det viktige er at vi skal være der leserne er, og det er først og fremst på digitale flater.

I 2016 gjennomførte Dagbladet internutredningen «Prosjekt P» som kartla framtida til avisas papirutgave, og hvordan en eventuell frekvensendring i antall utgaver av Dagbladet som kommer ut hver uke skal gjennomføres.

- Vi har gjort våre analyser med tanke på framtida, og ingenting som kommer fram i årets MBL-tall endrer framtidsbildet til Dagbladet. Vi ser i år et gjennombrudd for betalingsvilje når det gjelder digitalt innhold, sier Markussen.

- Trenger journalistikken

Ekspert og medieforsker ved NTNU, Jens Barland, mener at befolkningens behov for, og ønsket av å konsumere journalistikk, holder seg stabilt.

- Uavhengig av alle problemene mediene står i, så trenger folket og demokratiet journalistikken. Observasjonene man gjør seg er først og fremst overgangen til at en større del av den konsumeres digitalt. Sånt sett er det ingen krise for journalistikken, for den vil alltid være nødvendig og ettertraktet, sier Barland og fortsetter:

- Ser man etter kontiniutet i endringene mener jeg at den går på at journalistikken alltid har brukt den nyeste og best tilgjengelige teknologien til å publisere innholdet. Når den utøves på digitale flater er det bare en del av mediehusenes kontiniutet.

I en tidligere versjon av denne saken ble det fortalt at henholdsvis 1,24 millioner er gjennomsnittlig innom desktopversjonen av Dagbladet.no hver dag. Dette tallet beskriver imidlertid det totale antallet som er inne på Dagbladet.no hver dag, ikke bare desktopversjonen, og er rettet.