Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Dagbladet øker

TV 2 styrker sin posisjon mest, men Dagbladet og Aftenposten øker også sin daglige oppslutning blant publikum.

Det viser TNS Gallups måling av den daglige dekningen for nasjonale mediehus i fjerde kvartal i fjor.

Daglig dekning betyr i denne sammenheng den delen av befolkningen som har vært innom mediet minst en gang i løpet av dagen.

- Hovedtendensen for mediehusenes totale virksomhet, er at TV 2 har økt mest. På grunn av nettutgaven, så greier Dagbladet å holde på publikum og faktisk også øke litt, sier forskningsleder Knut-Arne Futsæter i TNS Gallup til Dagbladet.

TV 2 samlet daglig 70,8 prosent av befolkningen i fjerde kvartal, som er en økning på 4,8 prosentpoeng i forhold til kvartalet før. Mediehuset øker på alle plattformer, bortsett fra Kanal 24, som nå er solgt. Størst økning har tv-sendingene og tekst-tv.

VG samlet siste kvartal 49,2 prosent av befolkningen, som er en nedgang på ett prosentpoeng, mens Dagbladet økte den daglige oppslutningen med 0,6 prosentpoeng til totalt 32,1 prosent av befolkningen.

Både VG og Dagbladet øker på nett, og nettutgaven har nå flere daglige lesere enn papirutgaven i begge mediehus.

NRK størst

Selv med nedgang i fjerde kvartal, og en nedadgående trend over tid, er NRK fortsatt mediehuset med sterkest posisjon blant publikum. Hele 76,6 prosent av befolkningen er innom en av plattformene i løpet av dagen. NRK øker oppslutning på tv og nett, men går tilbake på radio og tekst-tv.

HOLDER STAND: Et turbulent mediemarked til tross, TNS Gallups siste målinger viser at Dagbladet greier å holde og faktisk også øke litt på sin daglige oppslutning i befolkningen. Foto: NINA HANSEN
HOLDER STAND: Et turbulent mediemarked til tross, TNS Gallups siste målinger viser at Dagbladet greier å holde og faktisk også øke litt på sin daglige oppslutning i befolkningen. Foto: NINA HANSEN Vis mer

- NRK har først og fremst sin styrke i radio- og tv-tilbudet og i den eldre delen av befolkningen, sier Futsæter.

Mens NRK er størst blant publikum over 40 år, så har både TV 2 og VG passert NRK blant tenåringene.

- Det har nok sammenheng med at NRK ikke har den samme framgangen på nettet, som er en viktig plattform for yngre brukere.

- Hvilken betydning har dette?

- Tallene sier noe om den totale styrken i ulike målgrupper. Det er spesielt viktig å ha god dekning blant de unge og å stå sterkt i de nye mediene som Internett, sier Futsæter.

Hovedårsaken til at Aftenposten er det nasjonale mediehuset med minst oppslutning totalt sett, mener han er at deres nettutgave ikke har så stort publikum som VG Nett og Dagbladet.no Men også Aftenposten økte sin totale oppslutning med 0,9 prosentpoeng til totalt 24,8 prosent i fjerde kvartal.

Mobil

Svært få leser mediehusenes stoff på mobil. VG og Dagbladet har størst oppslutning, men daglig dreier det seg bare om henholdsvis 1,5 prosent og 0,7 prosent av befolkningen.

- Mobil er en plattform som ikke har tatt av. Der har markedet vært helt stabilt. I og med at det ikke er gratis, så har det store problemer med å tiltrekke ungdom, sier forskningslederen.

Han understreker at alle de fem nasjonale mediehusene er sterke merkevarer i Norge.

- De har stort potensial til redaksjonelt innhold på flere plattformer. Sånn sett står de norske mediehusene mye sterkere rustet enn mange i utlandet, fordi de har satset på flere plattformer på et tidlig tidspunkt, sier Knut-Arne Futsæter.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media