FEIRING: Dagbladet på nett fyller 20 år med kake. I fronten Tore Stangeby og John Arne Markussen med ansatte. Foto Hans Arne Vedlog  /  Dagbladet
FEIRING: Dagbladet på nett fyller 20 år med kake. I fronten Tore Stangeby og John Arne Markussen med ansatte. Foto Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Dagbladet på nett fyller 20 år

På søndag er det nøyaktig 20 år siden Dagbladet.no ble lansert.

(Dagbladet): - Det er bare å gratulere staben som med entusiasme og mot har skapt vår digitale suksess. Det er ikke mange klassiske avishus - heller ikke internasjonalt - som har lyktes med en slik reise, sier Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen.  

8. mars 1995 gikk startskuddet for Dagbladets nettsatsning. Vi var offisielt Norges andre nettavis, bare slått av Brønnøysund avis - to dager før.

Noen uker etter lansering var nettutgaven oppe i 3000 daglige lesere. Til sammenlikning har vi i dag 1,5 millioner daglige lesere.

- For Dagbladet ble to ting helt avgjørende for at vi i dag har den sterke posisjonen i det norske medielandskapet som vi har: Vi erobret tidlig en prominent posisjon som digital nyhetsleverandør, og man hadde eiere som var villig til å satse, sier Markussen.

Enorm suksess Mye har imidlertid endret seg siden 1995. Uten budsjett kunne man blant annet se langt etter det vi i dag kjenner som dagbladet.no. For å lese oss måtte du taste inn www.telepost.no/dagbl@det.no. 

Daværende produksjonsredaktør Ove Monsen var ansvarlig for nettutgaven, og fem netter i uka la to redigerere fra papirdesken ut fire-fem nyhetsartikler på nettet.

Av ulike tjenester som vi har levert finner man både nettsamfunnet Blink.no, og Norges første managerspill «Mitt Drømmelag». Begge tjenester ble en enorm suksess, med henholdsvis 300 000 brukere på førstnevnte, og 60 000 brukere på sistnevnte. 

Mest leste enkelsak Når det kommer til journalistikken har vi også sett hvordan ulike saker har vært med på å forme nettvanene til leserne.

- Etter terrorangrepet på World Trade Center 11. september 2001 så vi formidabel økning i interessen for nyheter og utenriks, ikke bare på sakene som omhandlet angrepet, men generelt, sier Eugene Brandal Laran, sjef for Dagbladets digitale plattformer. 

For artikkelserien NULL CTRL, hvor Dagbladet avdekket hvor dårlig sikret norske datasystemer er, vant prosjektet både Skup-prisen og flere internasjonale designpriser. Magasinsaken «Den usynlige», som ble trykket i Magasinet 23. januar 2010, antas å være den mest leste enkeltsaken i hele Dagbladets historie, med over en halv million visninger på nett. 

Sjefredaktøren forklarer at fokus framover vil rettes inn mot å sikre ytterligere vekst - særlig på mobil, på nett-tv og digitale betalingsprodukter.

-  I takt med utviklingen fra garasje til strømlinjeformet industribedrift har vi kanskje mistet noe av den ungdommelige dristigheten. Det må vi gjøre noe med. Vi er stadig oppdatert, men kanskje ikke alltid så teknologidrevet som vi burde. For det er når vi får dette samspillet til å fungere godt at vi er på vårt beste. Da vinner vi nasjonale og internasjonale priser for datadrevet journalistikk og bringer avsløringer på våre digitale plattformer som setter dagsorden, sier Markussen.

PÅ NETT: Slik lanserte vi nyheten om at Dagbladet var kommet på nett i 1995. Foto: Faksimile
PÅ NETT: Slik lanserte vi nyheten om at Dagbladet var kommet på nett i 1995. Foto: Faksimile Vis mer