OPPOVER: Dagbladets plussredaksjon er jubler over å trekke stadig flere abonnenter. I front ansvarlig redaktør John Arne Markussen. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
OPPOVER: Dagbladets plussredaksjon er jubler over å trekke stadig flere abonnenter. I front ansvarlig redaktør John Arne Markussen. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Dagbladet «Pluss» i pluss

Dagbladets digitale premiumtjeneste har vokst kraftig siden oppstarten. Målet er å nå over 30 000 abonnenter i løpet av sommeren.

(Dagbladet): Dagbladets premiumtjeneste, Dagbladet Pluss, har vokst med nesten 10000 abonnenter i året siden oppstarten i 2013.

Målet er å runde 30000 løpende abonnementer i løpet av sommeren.

«Pluss» er Dagbladets tjeneste for betalt, digitalt innhold på dagbladet.no. Abonnentene får her tilgang til unike saker og kvalitetsjournalistikk på nett.

–Vi har stor tro på at vi kan klare 30000 innen høsten, sier Jacob Svenningsen, markedssjef i Dagbladet.

–Vekstområde

Det har de siste åra vært et gjennombrudd for avisers premiumtjenester på nett - det å kunne ta betalt for digitalt innhold.

Det er en utvikling som ansvarlig redaktør i Dagbladet, John Arne Markussen, mener vil fortsette.

–Dagbladet «Pluss» har i løpet av tre år vokst til å bli en av de ti største abonnementsavisene i Norge. Det har gått raskt, og viser at det er betalingsvilje for digitalt innhold, sier Markussen.

Han sier at Dagbladet som merkevare har en sterk posisjon, og at «Pluss» bygger videre på denne.

–Vi får gode tilbakemeldinger fra leserne og kommer til å satse enda mer på godt innhold til «Pluss» framover, sier Markussen.

–Gavepakke

Dagbladets Magasinredaktør, Karine Østtveit, forteller at Dagbladet har styrket Pluss-redaksjonen med flere årsverk for å ha mer ressurser til å lage gode saker eksklusivt for «Pluss».

Artikkelen fortsetter under annonsen

–På «Pluss» finner leserne alltid de beste dokumentarene og reportasjene både fra papiravisa og Magasinet, sammen med nære menneskemøter og spennende stoff innen blant annet kultur, trening, samliv og helse, sier Østtveit.

Dagbladet «Pluss» har også stadig mer premiumstoff fra andre merkevarer i Aller-konsernet.

–Vi har nå stoff fra flere av Norges beste nisjeredaksjoner, som bilstoff fra Autofil og båtstoff fra Båtmagasinet. Og vi ser tydelig at leserne setter stor pris på dette, sier Østtveit.

–På «Pluss» finner du rett og slett Dagbladets beste stoff, og hver dag skal være en liten gavepakke, fortsetter hun.

Betalingsvilje

Mange har tvilt på om det er betalingsvilje for journalistikk på nett blant leserne. Den diskusjonen mener Markussen snart er lagt død.

–Vi er nødt til å bygge opp tjenester og ta betalt for godt journalistisk innhold, sier Markussen, og avviser at det er mulig å satse bare på reklamefinansiering.

–Vi ser at gjennom å levere kvalitet, så er leserne og abonnentene der for oss, sier Markussen.

Han forteller videre at det etter hvert vil jobbes mer mot å skreddersy «Pluss»-innholdet til de ulike abonnentene.

–To ting

Jens Barland, førsteamanuensis i medieledelse ved NTNU, forteller til Dagbladet at tjenester som «Pluss» er i vekst av flere grunner.

– Skal man ha en slik tjeneste, må man få kunder til å kjøpe. Primært må da to ting til. For det første må innholdet være attraktivt. Det kan ikke være identisk med gratisinnholdet, men må framstå som eksklusivt. Det andre som må til er et produkt som står i samsvar med merkevaren. Klarer man det, får man kunder, sier Barland.

Han har selv forsket på liknende tjenester og sier at kundene betaler dersom stoffområdet er godt. Han mener slike abonnementssystemer er positive for framtida.

– I 2012 kastet de fleste allmenne aviser i Norge seg på, og det vil bare vokse. Nå er folk blitt vant med at de må betale for kvalitetsjournalistikk, forteller Barland.