Dagbladet selges til Aller Media

Aller og Dagbladet skaper et av Norges største mediehus.

(Dagbladet:) Dagbladet selges til Aller Media AS. Det ble klart i dag.

Aller-konsernet har en stor papirportefølje i Norge og eier blant annet ukebladet Allers, Se og Hør, KK, Henne, Autofil og Båtmagasinet.

- Sjekket opp - Det var vi som prøvde å sjekke opp Aller på en fest for 8-9 måneder siden. Og vi fant tonen, sa administrerende direktør Tore Stangebye til de ansatte på et allmøte klokka elleve i dag.

- Siden har vi skjønt at det kunne bli noe mer. Nå skal vi bruke tida framover på å se hvordan vi kan leve sammen, fortsatte han.

Stangebye sa også at det var i går man besluttet å inngå avtalen, som altså ble signert i dag formiddag.

- Dette er en god dag for oss alle, sa han.

Stangebye ønsker ikke å kommentere hva prislappen havnet på.

- Endrer ikke formålsparagraf - Dagbladets formålsparagraf endres ikke med skifte av eier. Det publisisistiske har stått sentralt i samtalene med den nye eieren. Dette endrer ikke hva Dagbladet er, og hvem vi skal være i framtida, sa sjefredaktør John Arne Markussen på allmøtet.

Markussen bekrefter også at papiravisa var et tema i samtalene.

- Ja. Papiravisas posisjon, situasjon og framtid har naturligvis vært et sentralt tema i samtalene. Men uansett eierskap er papir under press, og det gjelder ikke bare Dagbladet. Det er ikke sånn at Aller sier at nå slutter vi med papir. De vet hvor viktig Dagbladet er i samfunnsdebatten, og dette er de opptatte av å forvalte og videreutvikle.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Har dere bedt om noen garantier for papiravisa?

- Nei, overhodet ikke. Men vi gjør det samme som hvis vi hadde vært alene, og kommer til å ha en nær, løpende forretningsmessig vurdering av det. Men det står ikke så dårlig til med papir som mange tror. Dagbladets papiravis er signaturproduktetet vårt hver dag, sier Markussen.

- En god og trygg havn - Det sentrale for Berner Gruppen har vært å finne en god og trygg havn for Dagbladet og medieområdet. Med den maktkonsentrasjonen vi har sett i bransjen de senere år, er det nødvendig at Dagbladet kommer inn i et større miljø, i et eierskap med kompetanse og styrke til å utvikle virksomheten videre, sier Anne Lise Meyer, styreleder i Berner Gruppen, i pressemeldingen.

- Med dette oppkjøpet vil vi stå langt sterkere i en krevende tid for norske medier, og vi ser fram til å videreutvikle et slagferdig, moderne, mangfoldig og konkurransedyktig mediehus, sier administrerende direktør Roger Hansen i Aller Media AS.

Lange forhandlinger Det var 22. mai i år at sjefredaktør John Arne Markussen og konserndirektør Tore Stangebye bekreftet at Berner-gruppen var i samtaler med Aller rundt et mulig salg av mediehuset Dagbladet.

Mediehuset omfatter i tillegg til papiravisa og nettavisa db.no også nettsteder som Kjendis.no, Se.no, 123Spill.no og Pressfire.no.

Presentert for flere Kampanje har tidligere skrevet at salgsprospektet for Dagbladet har blitt presentert overfor flere store mediekonsern i Skandinavia, deriblant Schibsted, TV2, Bonnier og Stampen i Sverige og danske Egmont og Aller Media AS.

De siste månedene har det imidlertid vært klart at Aller Media AS har vært den mest aktuelle kandidaten.