SLÅR TILBAKE: Det er gøy å være leder for en avis som fra sin utfordrerposisjon så ettertrykkelig slår tilbake, sier John Arne Markussen, som tok over som sjefredaktør i Dagbladet 3. november. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
SLÅR TILBAKE: Det er gøy å være leder for en avis som fra sin utfordrerposisjon så ettertrykkelig slår tilbake, sier John Arne Markussen, som tok over som sjefredaktør i Dagbladet 3. november. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Dagbladet tar innpå VG

Både papir og nett tar markesandeler fra erkerivalen.

- Vi kan allerede nå si at 2011 blir et meget bra år for papiravisa Dagbladet, sier John Arne Markussen - som tok over som sjefredaktør for snaue to uker siden.

Fram til og med september i år har Dagbladets papirutgave økt markedsandelen sin med 2,4 prosent i forhold til i fjor. Nå er den på 31,6 prosent.

- Det er hyggelig å være leder for et lag som fra sin utfordrerposisjon så ettertrykkelig slår tilbake, etter mange år med dystre spådommer, sier Markussen.

I rent salg er opplaget i samme periode økt med 2,3 prosent, i forhold til i fjor.

Nyhetssatsning - Jeg er ikke i tvil om at papiravisa har egenskaper som gjør at den vil ha en viktig plass i mylderet av medieplattformer også i mange år framover, sier Markussen.

Markedsandelen på nett har økt med 1,5 prosentpoeng, og er nå på 38,3 prosent. Fra i fjor til i år er antall unike brukere økt med 11 prosent.

Nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord mener årsaken til veksten er satsningen på nyheter.

- Vi ser at det først og fremst er knyttet til nyhetssatsningen at vi tar terreng, sier hun.

  Tabloidene sliter Dagbladet.no ble i år kåret til årets nasjonale nyhetsnettsted. I år fikk Dagbladet også SKUP-diplom for Thomas Ergos reportasjeserie «De visste men tiet», om utviklingshemmedes rettssikkerhet. I år var Dagbladet.no først ute med nyheten om overgrepssaken rundt Trond Birkedal i Frp, og var i tillegg avisa som avslørte medaljebråket rundt kongen - da statsminister Jens Stoltenberg hindret kongen i å dele ut krigskorset til norske soldater fra Afghanistan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- At vi har lyktes så godt i dette markedet i år er ekstremt bra - spesielt med tanke på at tabloidmarkedet ellers i Norden opplever kraftig tilbakegang, sier Beverfjord.

- 2009 var et veldig tungt år med stor nedgang. Det har vi snudd fordi vi har fått til et produkt som treffer veldig godt i markedet. Vi får også gode tilbakemeldinger fra leserundersøkelser, som forteller at publikum liker de grepene vi har tatt, legger hun til.

VG ned 10 prosent Fredag la Schibsted fram sine tall for tredje kvartal. Der kommer det fram at VG opplag har falt med 10 prosent, men driftsresultatet for Mediehuset VG var fortsatt på 262 millioner - riktignok godt hjulpet av prisøkninger på avisen.

VG-sjef Torry Pedersen sier det ikke er noen ting som tyder på at de er i nærheten av å stabilisere opplaget. Men at de forsøker å ha en så god kontantstrøm som mulig fra papiravisen, samtidig som de utvikler inntjeningsmulighetene på nett.

- Det er en kjent sak at VGs papiropplag faller litt mer enn Dagbladets akkurat nå. Og hvis Dagbladet klarer å stabilisere opplaget, er det bra - for det betyr at det er mulig å klare det i løssalgsmarkedet. Men etter de siste ukene er jeg usikker på om Dagbladet klarer det, sier Torry Pedersen.