FORNØYD: Dagbladets opplagsfall er bremset opp. I 2010 gikk opplaget ned med 7000 eksemplarer, et langt mindre fall enn i 2009, og et langt mindre fall - også i prosent - enn hovedkonkurrenten VG. Sjefredaktør Lars Helle er glad for at avstanden mellom de to tabloidene minker. Foto: Jacques Hvistendahl
FORNØYD: Dagbladets opplagsfall er bremset opp. I 2010 gikk opplaget ned med 7000 eksemplarer, et langt mindre fall enn i 2009, og et langt mindre fall - også i prosent - enn hovedkonkurrenten VG. Sjefredaktør Lars Helle er glad for at avstanden mellom de to tabloidene minker. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

Dagbladet tar innpå VG

Det viser opplagstallene for 2010.

Jada, jada. VG er fortsatt storebror i det norske tabloidavismarkedet - men avstanden til avisa du nå leser, blir mindre. Det viste opplagstallene for norske aviser i 2010, som ble offentliggjort av Mediebedriftenes landsforening i dag.

I landet der stadig flere velger bort papiraviser til fordel for nett- og mobilutgaver, og så å si alle som selger nyheter trykket på papir mister lesere, sank VGs gjennomsnittsopplag på hverdager med 29 000.

NORSKE AVISER: Sliter i motvind. Stadig flere nordmenn velger å lese nyheter på dataskjerm og mobiltelefon. Foto GRØNNING/TORBJØRN
NORSKE AVISER: Sliter i motvind. Stadig flere nordmenn velger å lese nyheter på dataskjerm og mobiltelefon. Foto GRØNNING/TORBJØRN Vis mer

Det gir et opplagsfall på 11,1 prosent.

Tar andeler Til sammenlikning har Dagbladet bremset opplagsfallet kvartal for kvartal i 2010, og hadde til og med vekst på slutten av året. Totalt falt Dagbladets opplag i 2010 med knappe 7 000 eksemplarer, eller 6,5 prosent.

- Det er sjelden vi jubler over en nedgang, men i dag gjør vi det. Dette er bedre enn både vi og ekspertene hadde ventet, sier Dagbladets sjefredaktør Lars Helle.

JA, VI TAPER MARKEDSANDEL: Men VG er fortsatt mye større enn Dagbladet, minner avisas påtroppende eneleder Torry Pedersen (til høyre) om. Avtroppende sjefredaktør Bernt Olufsen til venstre. Foto: Berit Roald / Scanpix
JA, VI TAPER MARKEDSANDEL: Men VG er fortsatt mye større enn Dagbladet, minner avisas påtroppende eneleder Torry Pedersen (til høyre) om. Avtroppende sjefredaktør Bernt Olufsen til venstre. Foto: Berit Roald / Scanpix Vis mer

Tallene innebærer at Dagbladet tar markedsandeler fra hovedkonkurrenten VG, hele ett prosentpoeng. Denne trenden fortsetter også inn i 2011.
VG kan til alt overmål ikke lenger kan kalle seg Norges største avis, etter at de ble passert av Aftenposten i mai.

Taper på totalen - VGs opplag har falt betydelig. Selv om vi vokser meget bra i de digitale kanalene skulle vi gjerne sett at frafallet på papir ikke var så stort, innrømmer VGs påtroppende eneleder Torry Pedersen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men har du valget mellom å selge 98 000 aviser og 233 000 aviser hver dag, hva velger du? spør han retorisk.

VG Nett og VG Mobil vokser imidlertid ikke fort nok til å kompensere for avisopplagsfallet.

Analysebyrået TNS Gallups målinger viser at Dagbladet - takket være nett- og mobilutgaven - stadig når 32 prosent av den norske befolkninga. Totaldekningen til VGs forskjellige medieprodukter er derimot synkende, og gikk fra 52 til 50 prosent i fjor.

Mistet Nettby - Mye av det forklares ved at Nettby ble borte i 2010, sier Torry Pedersen om community-tjenesten som ble lagt død etter at alle innbyggerne emigrerte til Facebook.

- Ser man på kjernetjenesten vår, nyhetstjenesten VG Nett, var det bare NRK som økte mer i absolutte tall, sier VG-sjefen.

Men også Dagbladet har grunn til å skryte av sine digitale utgaver. Mens den vanlige nettutgaven nå brukes av over en million nordmenn hver dag, har antallet brukere på mobilutgaven doblet seg det siste året, og er nå større enn mange norske papiraviser.

Problemet med de nye kanalene har i hovedsak vært å få gode nok annonsepriser til å forsvare å legge ressurser i dem. Men ifølge mobilansvarlig på Dagbladet.no, Erik Saastad, begynner annonsørene nå å bli modne for å betale for reklame på mobiltelefon.

- Vi har sett at omsetningen har tatt seg opp, ikke minst nå i februar, sier han.

Opplagstallene for alle norske aviser finner du her.
Lesertallene for papiraviser finner du her.
Lesertall for nettavisene finner du her.