TAPTE - MEN ANKER: Best Western Kampen Apartment Hotel i Oslo krevde å få fjernet og forandret Dagblad-artikler. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
TAPTE - MEN ANKER: Best Western Kampen Apartment Hotel i Oslo krevde å få fjernet og forandret Dagblad-artikler. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Dagbladet vant i retten mot Kampen Hotell

Må betale Dagbladet saksomkostninger på 75 000 kroner.

(Dagbladet): Dagbladet har i flere artikler skrevet om Best Western Kampen Apartment Hotel.

Kritisk næringslivsjournalistikk Avisartiklene omhandler blant annet brudd på arbeidsmiljøloven, UDI-kontrakter for innlosjering av asylsøkere og eldre artikler om Gurpreet Singhs virksomhet. I dag offentliggjorde Oslo tingrett kjennelsen.

- Dagbladet er selvsagt glade for at retten er enig med våre synspunkter, sier nyhetsredaktør Frode Hansen.

Dagbladet ble saksøkt av hotellet og daglig leder etter at avisa skrev at hotellet hadde fått en stor asylkontrakt med UDI - verd en om lag 500 000 kroner i døgnet for å huse 700 asylsøkere.


UDI-karantene I dag ble det kjent at Oslo tingrett ikke gir daglig leder Gurpreet Singh og Kampen Hotell medhold i sitt krav om midlertidig forføyning.

Det vil si Singh og hotellet ikke vant fram med krav om at avisa skal fjerne og anonymisere artikler om Singh og hotellet. Motparten må også betale Dagbladets saksomkostninger på 75 000 kroner.

- Vi har dekket saksøkers virke som næringslivsaktør over flere år, med helt vanlige journalistiske metoder, sier nyhetsredaktør Hansen og legger til:

- Vi har i alle sakene hatt en omfattende dialog med saksøker, både før og etter publisering.

Riktig for ytringsfriheten Advokat Jon Wessel-Aas som representerer Dagbladet mener at utfallet av saken og kjennelsen er det eneste rette, fordi dette dreier seg om ønske om å sensurere kritisk næringslivsjournalistikk.

- Et annet resultatet ville mildt sagt vært dramatisk for ytringsfriheten, sier Wessel-Aas.

Motparten, Kampen Hotell og Gurpreet Singh, er ikke enig i kjennelsen. Saken går nå videre til Borgarting lagmannsrett.

- Min klient har besluttet å anke saken, sier hotellets advokat Carl Bore. Han legger følgende til i en e-post:

- I saker om midlertidig forføyning går det ofte fort. Begjæringen ble her tatt ut av hotelledelsen selv - jeg trådte først inn som prosessfullmektig samme dag som saken startet i retten. Byfogden har avgjort saken på et teknisk punkt og dermed ikke tatt stilling til pressedekningens lovlighet. Nå som kjennelsen påankes av saksøker, vil vi gjøre en grundig saksforberedelse og belyse både tekniske aspekter og pressedekningens mangler i sin fulle bredde. Vi ser fram til å møte Dagbladet i lagmannsretten, skriver Bore.

- Dette er ikke en sak om pressefrihet, men om krenkende injurier og heksejakt fra bestemte journalister. Våre klienter har ikke noe imot pressefrihet, men makten må brukes riktig, ikke misbrukes.