Dagbladet.no får kjeft av Forbrukerombudet

Reagerer på måten brukeravtale ble endret.

|||(Dagbladet.no): Forbrukerombudet har i dag gått ut med sin reaksjon mot måten Dagbladet.no for noen uker siden innførte et månedsgebyr for innlogging på Dagbladet.nos tjenester.

Dagbladet.no sendte i begynnelsen av måneden ut en sms til alle som hadde registrert en brukerprofil, noe som er påkrevd for en rekke tjenester - blant dem å kunne skrive kommentarer under artiklene. Dette er tjenester som tidligere var gratis, og Forbrukerombudet har etter sms-utsendelsen fått flere klager fra publikum.

- Dette er en endring som er i strid med markedsføringsloven, uttaler seksjonssjef Frode Elton Haug på Forbrukerombudets hjemmesider.

Akseptert avtale?
I smsen som ble utsendt ble brukerne gjort oppmerksomme på at brukervilkårene for profilene på Dagbladet.no var endret, og ble henvist til en nettside der disse endringene ble opplyst - blant annet at det nå blir innført et månedsgebyr på fem kroner. Forbrukerombudet reagerer nå på at det ikke ble opplyst om betalingsinnføringen i selve meldingen.

- Markedsføringsloven forbyr at det kreves betaling fra forbrukere uten at det er inngått en klar avtale om det. En slik avtale har ikke Dagbladet inngått med sine brukere i denne saken, uttaler seksjonssjef Haug videre i pressemeldingen.

- Forbrukerombudet mener det skal foreligge en aktiv aksept fra bruker for at en gyldig avtale skal anses inngått. Vi mener at dette foreligger idet brukerne aksepterer brukeravtalen ved registrering, sier teknologi- og utviklingssjef Ann Baekken i Dagbladet.no.

Hun sier at brukeravtalen fra februar og frem til meldingen ble sendt ut var formulert slik at Dagbladet.no skulle innføre administrasjonsgebyr for verifisering.

- Slik forpliktet vi oss til å varsle både endringen og beløpet på forhånd - noe vi gjorde i lenken som fulgte med i meldingen. Men vi kunne kanskje vært tydeligere på måten vi formulerte oss på i denne meldingen, slik at det kom fram at vi skulle innføre betaling, sier Baekken videre.

Videreutvikling
Kanalsjef Jon Reidar Hammerfjeld i Dagbladet.no forklarer litt om hvorfor Dagbladet.no nå har innført et administrasjonsgebyr:

- Vi har skrudd på mikrobetaling på vår innlogging av to årsaker. For det første ønsker vi å vite hvem som deltar i våre debatter, og ønsker derfor å verifisere brukeren månedlig. Men i tillegg har vi brukt mye ressurser på å utvikle kommentarsystemet og andre tjenester, og utvikler disse videre hele tiden. Mikrobetalingen vil være med og dekke inn noe av dette, sier Hammerfjeld, og fortsetter:

- Brukerne som er registrert får tilgang til en rekke andre tjenester. De får ekstra funksjonalitet på vår nye tv-guide se.no, og de får tilgang til vår populære live-chat. De vil også snart få tilgang til blogg og forum, og kan vise fram alt de gjør hos oss og i andre sosiale samfunn på sin egen side hos oss, sier Hammerfjeld.

Dagbladet har sendt sin redegjørelse i saken til Forbrukerombudet.