BURSDAG: Femtenårsdagen til Dagbladet.no ble feiret med ballongslipp på desken i dag. På bildet ser du et assortert utvalg journalister, fotografer og utviklere i Dagbladet. Foto: NINA HANSEN/DAGBLADET
BURSDAG: Femtenårsdagen til Dagbladet.no ble feiret med ballongslipp på desken i dag. På bildet ser du et assortert utvalg journalister, fotografer og utviklere i Dagbladet. Foto: NINA HANSEN/DAGBLADETVis mer

Dagbladet.no fyller 15 år i dag

Send oss et dikt, en film eller et bilde her!

||| 8. mars 1995, to dager etter at Brønnøysund Avis kom på nett som landets første, startet Dagbladet sin nettutgave - på den tiden en linkesamling som kanskje lignet mer på Startsiden enn det du forbinder med en nettavis i dag.

Femten år og utallige omlegginger senere er det på det rene at Dagbladet.no har spilt en viktig rolle i utviklingen av det norske nettavismarkedet.

Det ifølge medieforsker, nettveteran og tidligere Dagbladet.no-sjef Arne Krumsvik.

- Etableringen av Nettavisen allerede i 1996 gjorde at norske aviser satset tyngre og tidligere på nett enn aviser ellers i verden. Men Dagbladet er også viktig, blant annet fordi avisas offensive satsing førte til at nettet ble tatt alvorlig også i VG, sier Krumsvik.

I front
VG Nett så dagens lys et halvt år etter Dagbladet.no. VG Nett-redaktør Espen Egil Hansen sier Dagbladet særlig har jobbet godt med å utvikle nettutgaven til en ekte nettavis - i motsetning til en «papiravis på nett».

- På dette har Dagbladet vært helt i front, også internasjonalt, mener VG-redaktøren.

GRATULERER KONKURRENTEN: Espen Egil Hansen, ansvarlig redaktør i VG Nett.
GRATULERER KONKURRENTEN: Espen Egil Hansen, ansvarlig redaktør i VG Nett. Vis mer

Eksempelvis begynte Dagbladet allerede i år 2000 å linke systematisk til kilder, selv om det medførte at avisa sendte leserne til konkurrerende medier. Det var kontroversielt internt - og utad, som Dagbladet fikk erfare da NRK truet med advokat fordi vi linket direkte til deres artikler, lydklipp og videoer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- At Dagbladet i dag har en relativt sett sterkere posisjon på nett enn papir, er uttrykk for at dere fortsatt gjør en god jobb. Dagbladet er en sterk konkurrent vi setter pris på i VG Nett, sier Hansen.

- Mye er ugjortI 1995 hadde Dagbladet.no cirka 3000 lesere daglig. I dag har vi 972.000 daglige lesere og vokser stadig. I løpet av et døgn vises forsiden over fire millioner ganger, i løpet av en måned over 100 millioner ganger.

Kritiske røster påpeker at det hjelper lite med imponerende lesertall så lenge inntektene ikke står i stil.

- Mye er ugjort på inntektssiden, slår Helge Øgrim fast.

HAR BETYDD MYE: Det mener medieforsker Arne Krumsvik. Foto: EIK,ROBERT S.
HAR BETYDD MYE: Det mener medieforsker Arne Krumsvik. Foto: EIK,ROBERT S. Vis mer

Han er redaktør i fagforeningsbladet Journalisten, jobbet i Dagbladet.no fra 2000 til 2007, og mener nettavisene selv må ta tak for å utvikle ny annonseteknologi som kan øke inntektene  - ikke vente på at andre skal gjøre jobben.

- Jeg kan forstå at Dagbladet, i likhet med de fleste andre mediehus, nå har smeltet sammen redaksjonene for nett og papirutgave. Men jeg har advart mot at man mister det spesifikke grepet om utviklingen av de nye mediene, sier han.

Manglet kommentarer
Her kan du se hvordan Dagbladets nettutgave har sett ut opp gjennom åra.

En av de slående manglene på gamle dagers Dagbladet.no er artikkelkommentarer.

- Da vi åpnet for kommentarer på artikler var det etter å ha skjønt at det finnes lesere som vet mer enn oss - uansett hvilken sak vi skriver om, sier kanalsjef i Dagbladet.no, Jon Reidar Hammerfjeld.

Senere bygde Dagbladets utviklere en videospiller i formatet flash, som brukes på annonser, og la videoen rett i artikkelen. Til slutt la vi den helt øverst på siden, helt ren som et bilde. I 2010 viser vi også videoer direkte på forsiden.

Færre valg gir økt brukPå layout gjorde vi også noen store grep tidlig. Vi fjernet 260 valg i menyen, og sto igjen med rundt 20. Utgangspunktet var at venstremargen ikke ble brukt, og at den var veldig uoversiktlig.

MÅ JOBBE MED INNTEKTER: Redaktør i fagbladet Journalisten tror utviklingen av Dagbladet.no lider under sammenslåingen med papirutgaven. Foto:  Ørjan Ellingvåg/Dagbladet
MÅ JOBBE MED INNTEKTER: Redaktør i fagbladet Journalisten tror utviklingen av Dagbladet.no lider under sammenslåingen med papirutgaven. Foto: Ørjan Ellingvåg/Dagbladet Vis mer

- Resultatet var at vi fikk mer plass til å vise nyhetene på forsiden, og at antall klikk i menyen økte. 20 valgmuligheter ga altså flere klikk enn de 280 som hadde vært der tidligere, sier Hammerfjeld.

- Samme tanke gjorde at vi også forenklet artikkeloppsettet, slik at det ble langt mindre å klikke på rundt artiklene. Det ga samme resultat, sier han.

Nå forbereder Dagbladet et nytt redesign av forsiden, og vil ifølge kanalsjefen ende med en layout ingen andre nettaviser har.

- Vi håper å ha den klar i løpet av april, sier han.

REDESIGNER IGJEN: Jon R. Hammerfjeld, kanalsjef i Dagbladets nettutgave, jobber nå med den nye looken som skal komme i april. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
REDESIGNER IGJEN: Jon R. Hammerfjeld, kanalsjef i Dagbladets nettutgave, jobber nå med den nye looken som skal komme i april. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer