Dagbladet.no har aldri vært større

Og i dag feirer vi bursdag.

EN SULTEN REDAKSJON: I Dagbladets nettredaksjon jobbes det kontinuerlig med nye nyhetsoppslag. Litt kake på bursdagen, kan reporterne likevel ta seg tid til. Fra venstre Eiliv Frich Flydal, Kristoffer Egeberg, Arnhild Aass Kristiansen, Hans Arne Vedlog og Gunnar Thorenfeldt.
EN SULTEN REDAKSJON: I Dagbladets nettredaksjon jobbes det kontinuerlig med nye nyhetsoppslag. Litt kake på bursdagen, kan reporterne likevel ta seg tid til. Fra venstre Eiliv Frich Flydal, Kristoffer Egeberg, Arnhild Aass Kristiansen, Hans Arne Vedlog og Gunnar Thorenfeldt.Vis mer

For seksten år og en dag siden kom den første norske avisa med nettutgave. Det var Brønnøysund Avis. Dagen etter kom den neste, og det var Dagbladet.no.

De vakthavende på nettavisas utrettelige nyhetsdesk feiret bursdagen i dag med kake og vitsing om endelig å «bli lovlig», som det jo gjerne heter blant sekstenåringer.

Og som sekstenåringer flest, har Dagbladet.no aldri vært større. De første 8 ukene av 2011 har hele nettavisa hatt i gjennomsnitt 777 542 daglige, unike brukere. Det er ni prosent flere enn på samme tidspunkt i fjor.

Tar markedsandeler De fleste av dem når våre artikler via nettavisforsida, som nå hentes opp på skjermene til ti prosent flere brukere hver dag, enn på samme tidspunkt i fjor.

AVIS PÅ NETT: Slik så Dagbladet.no ut det første året. I dag har vi en annen oppfatning av hva en nettavis er for noe.
AVIS PÅ NETT: Slik så Dagbladet.no ut det første året. I dag har vi en annen oppfatning av hva en nettavis er for noe. Vis mer

Tekst, bilder og video fra det tilbakelagte skiverdensmesterskapet i Holmenkollen, trakk faktisk like mange brukere til Dagbladet.no som Beijing-OL for to år siden, ifølge Dagbladets analyser.

Hovedkonkurrenten VG Nett er Norges største nettavis, men Dagbladet.no tar innpå. I januar og februar hadde Dagbladet.no en gjennomsnittlig markedsandel på 39 prosent, 3 en økning på 3 prosentpoeng fra samme periode i fjor.

Også sett på nettavisforsidene separat, tar Dagbladet nå markedsandeler mot VG.

Først med kilde-linking Som alle fra konkurrentens sjef til medieforskere har påpekt, har Dagbladet.no betydd mye for utviklingen av nettaviser i Norge. Sammen med etableringen av Nettavisen, førte den tidlige Dagbladet-satsingen til at flere andre norske mediehus begynte å se alvorlig på internett som kanal.

Dagbladet.no har også vært tidlig ute med flere journalistiske og designmessige grep på nettet - slik som å utstyre artiklene med linker til kildene og åpne for artikkelkommentarer, vise videoer uten å kreve at du åpner et nytt browservindu, og rydde forsida for jungelen av linker som preget alle de tidlige nettavisene.