Dagbladet.no og VG Nett øker mest

Overgangen til nett fortsetter med full styrke.

(Dagbladet.no): Lenge ble den ekstreme veksten for norske nettaviser forklart med at flere fikk internett. Nå har 85 prosent av befolkningen tilgang på nettet, men lite tyder på at nettavisenes vekst er i ferd med å flate ut av den grunn.  

Dagbladet.no har nå 809 000 daglige lesere, mot 669 000 i fjor. Det gir en økning på 21,1 prosent.

- Vi trodde vi hadde tatt ut ganske mye av nettveksten de siste årene, med den eksplosive økningen vi har sett fra 2002. Dette viser imidlertid klart at overgangen til nettet er enda dypere enn det vi trodde, sier Esten O. Sæther, redaktør i Dagbladet.no.

Øker bemanningen

VG Nett er landets største nyhetsnettsted med 1 115 000 daglige brukere (opp 17,3 prosent fra i fjor). TV 2 Nettavisen er nummer tre, med 509 000 daglige lesere, noe som er 23 000 i økning.

Sæther forklarer Dagbladet.nos økning med at innholdet stadig utvikler seg.

- Vi har fått en bedre generell nyhetsdekning og dekning av nisjeområder, mens mange bruker oss som et fellesskapsredskap. I tillegg har vi hatt en formidabel suksess med web-tv, et verktøy som gir oss nye muligheter til å fortelle historier på. Vi vil nok se enda flere formidlingsmåter i årene som kommer, noe som vil styrke veksten ytterligere og gjøre nettet enda mer særegen som kanal, sier han.

Samtidig ser redaktøren betydelige utfordringer. En av disse er å få brukt innflytelsen ved å ha mange lesere til å formidle Dagbladets grunnholdning og rolle som vaktbikkje i en ny kanal.

VOKSER ENDA MER: Norske nettaviser vokser fortsatt i et forrykende tempo.
VOKSER ENDA MER: Norske nettaviser vokser fortsatt i et forrykende tempo. Vis mer

- Derfor kommer vil til å bemanne opp på tunge samfunnsområder som nyhet, debatt, kultur og politikk i tida som kommer, sier Sæther.

Jenter henger etter

Tallene fra TNS Gallup bygger på drøyt 30 000 intervjuer. De viser at 78 prosent av befolkningen oppgir at de nå bruker internett daglig.

Disse har generelt høyere inntekt og høyere utdannelse enn resten av befolkningen. Videre er det flere menn enn kvinner, og flere unge enn eldre.

Esten O. Sæther mener det er en viktig oppgave å få flere kvinnelige lesere på Dagbladet.no.

- Per i dag er 41 prosent av våre lesere jenter, men det finnes ikke én grunn til at det ikke skulle være like mange av begge kjønn. Det handler om at vi bør lage rammer som er like spennende for jentene å bruke, og stoff som vi vet kvinner har lyst til å lese, sier han.

Større enn papiravisa

Tall for papiravisene fra i fjor høst viser at VG Nett fortsatt har noen færre lesere enn VGs papirutgave. Dagbladet.no er derimot større enn papiravisa.

- Jeg tror papiravisa kommer til å gjøre det bra framover, og at nedgangen kommer til å stoppe opp. En papiravis egner seg fortsatt best til flere situasjoner i hverdagen, sier Sæther.

Samtidig vil nettavisene være noe mer enn en kanal for å oppdatere seg kjapt på nyheter mens brukerne er på jobben. Økningen i trafikken på kveldene og i helgen er formidabel.

- Vi ser et nytt bruksmønster, der flere er på nett når de er hjemme. Dermed får også tv-kanalene merke konkurransen fra nettet.

- Hva med avstanden fra Dagbladet.no til VG Nett? Hvor viktig er det å tette denne?

- Jeg syns det er litt fattigslig å ha et ensidig mål om bli størst, og det viktigste er å gi god journalistikk og godt innhold til de som har lyst til å komme til Dagbladet. Se og Hør er veldig store, men jeg er glad jeg ikke er redaktør der, sier Sæther.

Antall daglige lesere, 2006:

VG Nett: 1 115 000

Dagbladet.no: 809 000

TV 2 Nettavisen: 509 000

Aftenposten.no: 363 000

NRK.no: 266 000

Dn.no: 149 000

Antall ukentlige lesere, 2006: 

VG Nett: 1 755 000

Dagbladet.no: 1 274 000

TV 2 Nettavisen: 1 084 000

Nrk.no: 730 000

Aftenposten.no: 644 000

Dn.no: 326 000

VIL FORBEDRE KVALITETEN: Dagbladet.no.redaktør Esten O. Sæther vil bemanne opp på tunge samfunnsområder som nyhet, debatt, kultur og politikk.