SUKSESS:  Jon Reidar Hammerfjeld og Elisabeth Svendby presenterte den nye siden på Dagbladet.no for et knapt år siden. Siden omleggingen av forsiden har enda flere lesere kommet til db.no. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
SUKSESS: Jon Reidar Hammerfjeld og Elisabeth Svendby presenterte den nye siden på Dagbladet.no for et knapt år siden. Siden omleggingen av forsiden har enda flere lesere kommet til db.no. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Dagbladets egen nettsjef er kåret til årets netthode

Jon Reidar Hammerfjeld (46) premiert for å ha ledet an utviklingen av norske nettaviser.

2011 har vært året hvor prisene og utmerkelsene har drysset på Dagbladet og avisas ansatte. I dag ble det enda en ansatt hedret.

Kanalsjef på nett og utvikler for db.no Jon Reidar Hammerfjeld (46), er kåret til årets netthode av NONA - organisasjonen for personer som jobber med nettmedier.

- Juryen mener Hammerfjeld har ledet an utviklingen av norske nettaviser gjennom 13 år i tillegg til å skape nye trender internasjonalt. Han har vært en drivkraft i mange viktige nettprosesser, sier Kristine Løwe, avtroppende leder i NONA.

Modernisert Hammerfjeld har blant annet stått bak omleggingen og redesignet av Dagbladets nettutgave flere ganger de siste årene, senest i september i fjor. I 2008 fjernet han venstremargen, i fjor fjernet han høyremargen.

Begrunnelsen var at spalter til høyre og venstre på sidene til slutt blir statiske, og i all hovedsak oversett av leserne. Jon Reidar Hammerfjeld mente omleggingen ville gi plass til oppdaterte nyheter og annonser.

Ideen om at færre valg på siden ville gi flere klikk, viste seg å stemme. Etter at det nye designet til Hammerfjeld ble lansert, har lesertallene for Dagbladet på nett skutt i været.

For kanalsjefen selv kom prisen overraskende.

- Ja, dette kom bardust på, men er selvsagt utrolig morsomt. Denne prisen betyr anerkjennelse av det jeg jobber med, i tillegg er det en stor anerkjennelse for alle som jobber med nett i Dagbladet - både redaksjonen, utviklerne og annonseselgerne. Arbeidet er ikke noe jeg gjør alene. Det er også ekstra morsomt å få prisen fra et miljø som forstår nett, sier Hammerfjeld. 

Suksessoppskrift I løpet av årets første fem måneder har Dagbladet hatt i gjennomsnitt en million daglige lesere, som er en sterk økning - stadig flere leser stadig oftere Dagbladet på nett.

Jon Reidar Hammerfjeld tok i forrige måned også i mot en annen prestisjetung pris, da dagbladet.no ble kåret til «Årets nasjonale nettsted».

- Det er veldig gøy. Etter at vi fornyet layouten på nett har vi økt mer enn konkurrentene, økt annonseinntektene og fått mer fornøyde annonsører og fått vist fram nyhetene våre bedre. Vi har fornyet journalistikken i samarbeid med leserne, sier Hammerfjeld.