Dagbladets vegbom

DAGBLADETS

kombinerte biljournalist og bilaktivist Are Borgir fortsetter 4. mai sin kamp mot bompenger og bilavgifter - både redaksjonelt og på debattsidene. Det er greit nok - men kampen bør bygge på fakta.

Det brukes i år nær 20 mrd kr på vegnettet vårt over offentlige budsjetter - til nye veger, rassikring, kollektivttiltak, gang/ sykkel og andre formål. Av bompenger brukes det i år rundt 2,5 mrd kr - altså bare en drøy tidel. På årets statsbudsjett øker veginnsatsen med 700 mill kr. Av 11 nye veganlegg på hovedveger i år er åtte fullt ut betalt av staten.

Bruk av bompenger bygger på lokalt initiativ - ikke statlige pålegg. Om lag halvparten av alle bompengeprosjekt er dessuten bruer eller tunneler som erstatter ferje. I stedet for å betale ferjebillett «til evig tid», betaler man her i noen år bompenger, og kan deretter reise raskt og gratis. Det er sunn fornuft - og god distriktspolitikk!

Med unntak av Frp, er det bred politisk enighet om bompenger som et tillegg til statlige vegmidler -for å få gjort mer på kortere tid, til beste for vegbrukerne. Det er like bred enighet om at bilavgifter skal være med å finansiere samfunnets fellesoppgaver som helse, utdanning, kollektivtransport - og veger. Skal de øremerkes veg, blir det 20-30 mrd kr mindre hvert år til velferd - til skoler, barnehager og sykehus.

Are Borgir gjør Dagbladet til et ukritisk talerør for Frps høyrepopulisme, hvor bilistene er «seg selv nok» og andre samfunnsformål får klare seg selv. Det er Dagbladets fulle rett - om enn noe overraskende ut fra avisens samfunnssyn for øvrig. Men å få fram fakta - det bør vi ha felles interesse av. Ingen er tjent med at heltids bil-lobbyister uten ansvar for å avveie særinteresser, ukritisk får sette dagsorden i en meningsbærende avis.