Dagbok og dødsmesse

Vond og sterk historie om en tapt kamp mot kreften.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Selv om historier er aldri så ektefølte og selvopplevde, gjør de ikke nødvendigvis inntrykk som kunstnerisk produkt. Onsdagsfilmene på TVNorge er ofte eksempler på historier fra virkeligheten som framstår som kunstige og kalkulerte. Det er ikke tilfelle med «Tre dagbøker», som består av dagbøkene til Ingmar Bergman, hans avdøde kone Ingrid von Rosen, og deres datter Maria, som først 22 år gammel fikk vite at hun var datter av Ingmar Bergman, som moren senere giftet seg med. Dagbokavsnittene varer fra Ingrids begynnende sykdomstegn i oktober 1994 til hun dør av kreft sju måneder seinere.

Tre stiler

De tre dagbøkene ville neppe fungert uavhengig av hverandre. Litterært sett er Bergmans dagbok den mest vellykkede, med en usvikelig sans for kontraster og punchlines. Han er nesten barokk i sin fortvilelse, og full av selvforakt for at han ikke tar seg skikkelig av den døende Ingrid. Samtidig er han en workaholic som fører nitide notater fra prøvene på teatret. Datteren Maria skriver også godt. Selv om også hun er tynget av sorg, er hun presis og analytisk, og regulerer og balanserer Bergmans vidløftigheter. Hun er sint på Ingmar som viker unna, og på moren som holder følelsene tilbake for å skåne ham, og åpen om sin egen fåfengte søken etter de ordene. Ingrids egen stil er knapp og nøktern. I begynnelsen ramser hun stort sett opp hverdagens gjøremål og kommenterer været. Det er derfor plutselige innskudd som «begynte å gråte» virker sterkt. Oversetteren Jo Ørjasæter har tatt godt vare på de forskjellige skrivestilene, men det er unødvendig å beholde de svenske titlene på filmer og teaterstykker som har velkjente norske navn.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer