- Dagens spill er bare avledninger

Økte budsjetter hindrer innovasjon, hevder spillveteran.

(Dagbladet.no): David Crane startet sin karriere i spillbransjen i Atari som programmerer på slutten av 70-tallet, før han var med på å skape verdens første tredjepartsutvikler, Activision.

Der skapte han blant annet klassikerene «Pitfall» og «Ghostbusters». Han lager spill den dag i dag i firmaet Skyworks, og følger fortsatt filosofien at spill skal være enkle og morsomme.

Ikke alle andre spillutviklere tenker likt som ham, noe vi tydelig kan se på de storslåtte prosjektene som ruller ut om dagen. Dette innebærer også økte utviklingsbudsjetter, noe som ifølge Crane klart påvirker selve innholdet.

- Dagens spillbransje er blitt svært avledningsbasert, og grunnen til det er størrelsen på budsjettene. Hvis du må bruke 20 millioner dollar på å utvikle et spill, er det vanskelig å gå til bakmennene og si «jeg vil lage et kult spill som du ikke har sett maken til før». Da vil de si «hvordan skal jeg vite om jeg vil investere 20 millioner i et spill jeg ikke har sett maken til før?», sier Crane i et intervju med GameDaily.

Det er ifølge Crane vanskelig å overbevise investorer om at et innovativt spill kan bli bra, ettersom det ikke ligner på en tidligere suksess. Stikkordet er enkelt og greit «risiko».

- De har en aversjon mot risiko, og det er helt forståelig. Hvis jeg hadde 20 millioner dollar og ble spurt om å bruke dem, hadde jeg også spurt «hvordan kan jeg stole på noe jeg ikke kan se?». Fordi budsjettene er så store, teamene så store og utviklingstiden så lang, må du bruke ti millioner dollar før du får sett noe, sier han, og drar en parallell til filmen «The Player»:

- Det er en film om Hollywood, der du får delta i møter der det sies «Det er som «Driving Miss Daisy» møter «The Terminator», og Bruce Willis er interessert». Og det er den setningen som brukes til å beskrive og selge filmen. Om du ikke har noe å sammenligne med, klarer du ikke det. Så den neste filmen må avledes av noen annet, sier Crane.

For å minnes «Pitfall» kan vi trekke fram denne gamle reklamen fra 1982, der vi får se selveste Jack Black i en noe yngre utgave enn vi er vant til:

«PITFALL» David Crane skapte Atari-spillet i 1982. Foto: ACTIVISION
«PITFALL» David Crane skapte Atari-spillet i 1982. Foto: ACTIVISION Vis mer

... og om det skulle vært laget en «Pitfall»-oppfølger i 2007, som ble avledet av det vi allerede kjenner, hadde det kanskje sett slik ut?

«GHOSTBUSTERS» Fra 1984.