Dame for sin hatt

- Det er vanskelig å være heftig og begeistret i en storby. Det umiddelbare skremmer folk, sier designeren Ellinor Flor. I går åpnet hun utstilling i Oslo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Ellinor Flor er fortsatt villkatt i norsk kunst. Hun har ikke latt seg temme til alminneligheter.

Frodig og frekk

I går åpnet hun utstilling i stabburet på Bogstad gård. En frodig, frekk og fantasifull, humørfylt og vemodig kunstner, enten hun lager hatter, som hver især er en fortelling, eller klær, kostymer og objekter. Overveldende uttrykksfullt!

Hvem andre en Ellinor Flor kunne lage en hatt, en hyllest til jazzen, skapt av en Miles Davis-LP, avrundet på toppen med en pickup-stift, klar til å sette i gang musikken? Hvem andre enn Ellinor kunne skape en fortelling om sin barndoms sammensatte liv blant pinsevenner som en hatt av morens gamle, vakre perlebroderte selskapsveske og en liten gullinnfattet salmebok i veskeåpningen? «Syng Sions Sanger» heter hatten, et bedehusminne.

Begynte det den gang hun var en liten pike på mors arm, iført pelssmykket kåpe?

- Mor skjønte meg og mitt behov for det mjuke. Den dag i dag er kaninskinn det gjeveste av alt pelsverk. Mor løftet meg opp over det steinharde landskapet. Hun var så god å snakke med, hun gikk til kjernen med få ord. Hun forsto meg, selv om hun nok syntes jeg iblant gikk litt over stag.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer