Danner nytt filmselskap

Fire av Norges mest erfarne filmfolk har gått sammen i selskapet Edge AS. Der skal de lage filmene som de alltid har drømt om å lage - med full kontroll over resultatet og ingen kompromisser.

Regissørene Nils Gaup og Eldar Einarson, reklamerikskjendis Ingebrigt Steen Jensen og produsenten Erik Disch tar mål av seg til å lage noe nytt i norsk filmbransje.

Edge AS skal være et sentrum for ideer, manusutvikling og markedsføring, et sted hvor forskjellig kompetanse er samlet med ett mål for øyet - å lage bedre norske filmer.

To prosjekter er allerede under utvikling: Eldar Einarsons «Rotteøgleskogen», en historie om en taterjente som leter etter sitt opphav, og Nils Gaups planlagte film om Kautokeino-opprøret i 1852.

Under det blodige slaget i samebygda ble kjøpmannen og lensmannen drept og presten grovt mishandlet. Riksmyndighetene reagerte hardt på volden. To samer ble halshogd i Alta, andre fikk fengsel på livstid.

Kunstnerisk frihet

- Vi vil ha frihet til å satse bare på de viktige filmene, dem vi har tro på, sier Einarson.

For å oppnå denne friheten - og unngå å komme i en situasjon hvor de må lage filmer bare for å holde selskapet i gang og unngå konkurs - vil Edge AS ganske enkelt bli konstruert slik at det ikke trenger å være i virksomhet til enhver tid.

Det betyr at de fire gründerne skal investere mer tid enn penger i selskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi skal ikke ha noen store kontorer og må ikke nødvendigvis produsere filmene selv, men samarbeide med andre produksjonsselskaper, sier Einarson.

På markedføringssiden vil selskapet Dinamo Norge, Ingebrigt Steen Jensens nye arbeidsplass, spille en sentral rolle. Og ellers vil de fire benytte seg av spisskompetanse der den finnes.

- Vi har for eksempel fått NRK Drama og Berit Nesheim til å hjelpe oss med å finne en hovedrolleinnehaver til «Rotteøgleskogen», sier Einarson.

Nye ideer

- Og hvorfor er et selskap som Edge AS det norsk filmbransje trenger akkurat nå?

- Den trenger i hvert fall ikke flere sekretærer, sentralbord og møterom. Den trenger å tenke litt nytt når det gjelder finansiering, markedsføring og alliansepartnere. Vi er kanskje ikke den mest sensasjonelle kvartett menn siden The Beatles, sier Steen Jensen.

- Men vi tenker ikke likt, derfor opplever vi at det spruter med ideer når vi snakker sammen, sier Gaup.

- Det brukes altfor liten tid på å utvikle de gode ideene i norsk film, sier Einarson.

- Og sørge for et skikkelig markedsføringsopplegg, helt fra begynnelsen av, sier Disch.