Dans forsiktig

Uimotståelig og helt umulig med sin høystemte stil og romantiske helter. Her står «håpløs» kristen moral og utrolige spøkelseshistorier side om side.

Broderfolkets høyt elskede «Gösta Berlings saga», fra 1891, var nobelprisvinneren Selma Lagerlöfs (1858- 1940) debutroman og kommer nå ut på Oktober forlags eksklusive klassikerserie for nordisk litteratur. Fortellingen er lagt til begynnelsen av attenhundretallet og sentrert rundt den avsatte presten og poeten Gösta Berling, «den sterkeste og svakeste blant menn». Han er elsket av alle og vil bare det gode, men med sin uansvarlige livsglede gjør han det onde. Sagaen følger det året han og de elleve andre «kavalerene»: drikkebrødre, poeter, musikere og bohemer, herjet Värmland med sin sorgløse galskap - og med det ene for øye aldri å gjøre et ærlig arbeid. De overtar storgården Ekeby etter avtale med djevelen selv, legemliggjort i den onde brukseier Sintarm, som gjennom kavalerens ansvarsløse herjinger vil la «dans og lek, spill og drukkenskap» ødelegge Värmland.

Moderne

Gösta Berling er likevel bare en av mange skjebner i denne boka, som egentlig er en samling typer, legender og spøkelseshistorier: «Gode gaver fra en svunnen tid» forfatteren hørte som liten og som hun nå gjenforteller direkte henvendt til oss lesere - og da i en svært høystemt stil: «Venner, menneskers barn. Hvis det skulle hende dere at dere sitter eller ligger og leser dette om natten, slik jeg skriver det i de stille timenes stund (...)»

Tematikken sentreres rundt kampen mellom det gode og det onde, der de fleste har en skjebne som gammeltestamentets Job, for «tunge er de veiene menneskene må vandre på jorden».

Her er idealistiske prester som er blitt gale av gjerrighet, en god grevinne som urettmessig drives hjemmefra av en ond svigermor, en vakker og bortskjemt godseierdatter som vansires, og et utall andre - alle kvinnene med det felles at de (i likhet med forfatterinnen selv?) elsker Gösta Berling. Her er spøkelser og hekser, fanter, tiggere og tatere, kjærlighet, sykdom og død, gjenfortalt med svært overbevisende natur- og miljøskildringer. Og til tross for at de onde er ondskapen selv, de gode bare gode, og de vakre overjordisk vakre, er boka likevel «moderne» i sin psykologi. Som i fortellingen om Marianne Sinclair som gripes av selvransakelsens ånd og forstår at hennes liv er et narrespill, at hun ikke er menneske, men bare utfører en rolle.

Advarsel

I min såkalte ungdom elsket jeg denne boka, og jeg grudde meg nå til å lese den igjen, fordi en som kjent aldri skal vende tilbake til gammel kjærlighet. Men den er (nesten) like uimotståelig i dag, og på sin umulige måte er den svensk sagafortelling på sitt aller beste. En hyllest til en svunnen tid, til gleden og galskapen, men rg med en kristen-pietistisk moral der essensen kan leses i følgende advarsel til unge vellystinger: «Venner, dere menneskers barn, dere som danser, dere som ler! Jeg ber dere så inderlig, dans forsiktig, le vennlig, for det kan bli så mye ulykke av det.»

NOBELPRIS: «Gösta Berlings saga» er nobelprisvinneren Selma Lagerlöfs debutroman.