Danse-skole

Deppa og lei? R. Kelly hjelper deg.

Les flere musikkanmeldelser

CD: Musikk er terapi. Selv om R. Kelly sikkert ikke har det så greit om dagen, er han mer produktiv enn noensinne. Og godt er det. Det er nemlig få artister som har samme talent for å svi ut nyskapende r&b-låter som R. Kelly. Når han nå gir ut «Happy People/U Saved Me», er det som et dobbeltalbum i ordets rette betydning. De to skivene er forskjellige som vin og vann. Eller Outkasts «Speakerboxxx» og «The Love Below». Å høre på «Happy People» er som å bli strøket over ryggen av en varm vind. På førstesporet «Weatherman» spår R. Kelly timevis med bekymringsløs blå himmel. Det får vi også. Denne gangen har han hånda langt nedi lomma på retrosoulen. Han forsyner seg hemningsløst av Marvin Gayes, Stevie Wonders og Al Greens låtskriverteknikker. Talentet for å skape klubbklassikere har måttet vike for old-school kjærlighetserklæringer og ekstatiske vokalharmonier. På flere av sporene holder han til og med sin egen lille danseskole. Hvis du ikke kan step fra før av, er det nå bare å kjøre på. Fram, tilbake. Cha-cha-cha. «Happy People» er lykkerus på boks. «U Saved Me» er derimot et religiøst manifest. Amerikansk kristendom kan riktignok skremme vannet av enhver, men R. Kelly framfører låtene med en slik inntrengende desperasjon og gåsehudframkallende melodistrukturer at selv en beinhard ateist kan bli blaut i sjela av mindre. Selv om vi vasser i klisjeer, er det så overveldende vakkert at det bare er å gi inderlighetsangsten på båten. De to albumene har hver sin uttalte funksjon. Hvis du sliter, er «U Saved Me» den perfekte sutteklut. Når du har overvunnet problemene, er det selvfølgelig på tide med en heidundrandes fest. Da er det bare å slenge «Happy People» på spilleren.