Dansen rundt Quart-kalven

Quartfestivalen er blitt en brekkstang for alle kommersielle krefter som vil vinne kampen om ungdommen.

KRISTIANSAND (Dagbladet): Diesel brukte 600000 kroner på å arrangere et enkelt party under festivalen. Og Ericsson har benyttet festivalen til å lansere sin nye MP3-spiller.

Med sin innovative musikkprofil har Quartfestivalen på få år rukket å bli Norges gjeveste arena for bedrifter med intensjon om å treffe unge mennesker.

- Quartfestivalen har en ekstremt høy kredibilitet blant ungdom. Det gjør festivalen til et meget bra sted å kommunisere med ungdom på, sier Morten Sandberg i Concept Communications, selskapet som står ansvarlig for hele sponsorbiten under festivalen.

Opinionsdannerne

- Hit kommer masse vanlig ungdom, men også opinionsdannerne, de som er tidligst ute med å plukke opp trender, enten det er av musikk eller av klær og ny teknologi, forklarer eier av ungdomsbladet Spirit, Kjetil Selmer-Olsen.

- For endel av sponsorene er det viktigere å fortelle kunder og forbindelser at man har vært på Quart enn at man faktisk er der, sier informasjonsrådgiver Bjarne Zachariassen i Woldsdal & Partnere.

- Man anser det som gull verdt at man på et salgsmøte i oktober kan si følgende; som dere vet var vi sponsorer for Quartfestivalen i sommer... Reaksjonen man venter å få blant forretningsforbindelser er; ok, dette er et innovativt og viktig firma, de har noe å komme med . Quarten gir legitimitet i forhold til å være moderne og nyskapende, understreker Zachariassen.

Quarts sponsorer - Telenor, Coca-Cola, Diesel, Goophy.com, PlayStation, Posten og Ericsson - har spyttet i cirka en halv million kroner hver for å kunne knytte sitt varemerke opp mot festivalens. I tillegg beregner Selmer-Olsen og Zachariassen at hver enkelt sponsor må bruke ytterligere en million kroner på å gjøre sin festivaldeltakelse synlig i markedet.

Den siste uka har sponsorene hatt en meget sterk tilstedeværelse i Kristiansand. Selmer-Olsen og Zachariassen mener tilstanden har nærmet seg helt texas.

Logohelvete

- Faren er at det blir for mange sponsorer og for påtrengende reklame her nede. Quarten er preget av et lite logohelvete, og spørsmålet er hva den jevne festivaldeltaker får med seg etter en ukes festival. Jeg tror ikke den jevne festivaldeltaker får med seg hvem som er sponsor her nede. Det er for mye støy, men på den annen side kan Quart-sponsing være et godt argument for å overbevise for eksempel en traust kjedeledelse om sponsorproduktets innovative kraft, sier Zachariassen.

Hvem av sponsorene som stikker av med seieren i forhold til oppmerksomhet er ikke godt å si.

PlayStation med sin spillbuss. Eller Diesel med sin megafest. Eller Ericsson med sin Quart-lanserte MP3-spiller. Selmer-Olsen har ikke noe klart svar. Eller kanskje et firma som bare henger seg på og markerer seg under festivalen - uten å være en av sponsorene. For tre år siden var Levi's en av festivalsponsorene, men hovedkonkurrenten Diesel tok innersvingen på Levi's med et Quart-party som fikk kongelig besøk. Og det uten at Diesel hadde betalt ei krone for å sole seg i glansen av Quart.

Like verdier

I år er Diesel inne som en av sponsorene. Jeansprodusenten satser igjen på å markere seg med et party. Fredag brukte de 600000 kroner på gjøre om festningen i Kristiansand til et arabisk marked - for å lage en fest med kulest mulig ramme.

- Quart er en festival som har tilnærmet lik image som Diesel. Det er en kompromissløs, men kommersiell festival som vi liker og vil bli forbundet med. Samtidig nyter Quarten godt av vårt image. Vi er med på å bygge opp festivalens image blant ungdom. Men like mye bruker vi sponsoratet og festen her nede til internt bruk, til å ta vare på kunder og forretningsforbindelser, forteller Kristian Kristiansen i Diesel Norge.

- Tanken er at det skal oppstå en synergieffekt der både sponsor og festival skal dra nytte av hverandres merkenavn, påpeker trendanalytiker Paal Fure.

- Det er viktig for Quartfestivalen å ha de riktige sponsorene og en riktig sammensetning av sponsorer. Alle som sponser Quart i år, har en form for kulhet knyttet til sin merkevare. De deler - eller i alle fall ønsker å dele - det samme verdifellesskapet som festivalen. Festivalen blir sett på som ung, innovativ og sexy - de samme verdiene som festivalen deler, utdyper Fure.

hakon.moslet@dagbladet.no

<B>KREDIBILITET: Sju ulike sponsorer har betalt en halv million kroner hver hver for å være til stede under Quarten og knytte merkenavnet opp til festivalen. Fire ekshibisjonister mente festivalen var en fin anledning til å male seg blå.