Dansens brubygger

Glen Tetley (74) er en av dansens superstjerner og ballettens ledende koreograf. Nå gjester han Nasjonalballetten, med ansvar for kveldens tre premiereballetter i Den Norske Opera.

«Strender», heter den ene balletten. Tetley er selv født ved stranda av Lake Erie i Cleveland, Ohio, USA. Det er der Rock'n'Roll Hall of Fame ligger. Hadde vi hatt en Ballet Hall of Fame, ville Tetley stått der, ved siden av Dame Margot Fonteyn, Isadora Duncan, Vaslav Nijinskij, Birgit Cullberg, Martha Graham, Rudolf Nurejev, Mikhail Baryshnikov og et par til. Han er en ballettens David Bowie, fordi Tetley også har fornyet kunsten, vært nyskapende.

Oppdaget på scenen

Han oppdaget dansen seint. Skjebnen, og en engelsklærer, grep inn og lagde kaos i familiens planer for ham. Man skulle helst bli forfattere eller journalister i Tetley-familien.

- Engelsklæreren skaffet meg en statistrolle i en danseoppsetning hjemme i Pittsburgh da jeg var 16.

Da jeg sto der på scenen, og så ballettdanserne utfolde seg rundt meg, visste jeg med en gang at det var denne verdenen jeg ville inn i. Jeg ville kommunisere gjennom bevegelse. Dans er kommunikasjon på det dypeste plan. Så jeg opplevde min første ballettforestilling da jeg selv deltok i en.

Talent

Etter andre verdenskrig, offisersskole og medisinstudier, var han klar for Columbia University. Han tok dansetimer før semesterstart, mens han likevel var i New York, i likhet med noen av verdens beste lærerkrefter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Min russiske danselærer så et talent, mente jeg kunne drive det til noe stort som danser. Derfor valgte jeg dansen. Til min fars store bekymring. Jeg lovet å forsørge meg selv, og slik ble det.

Så fast bestemt på å bli en stor danser var Tetley at han tok timer hos alle de store. Forsvarsdepartementet betalte utdanningen for de unge menige. Han gikk hos Hanya Holm, Martha Graham, Antony Tudor og Margaret Craske. Det ble både klassisk og moderne dans.

De største

Det var da han la grunnlaget for det som regnes som hans største bidrag til dansen. Han omtales som brubyggeren mellom klassisk og moderne dans.

- Jeg hadde ikke noe egentlig mål ut over å ville bli så god som overhodet mulig, og å være tro mot meg selv som kunstner. Jeg ville bli i stand til å utføre alt en koreograf ba meg om. Og det klarte jeg. For meg har det aldri vært noen motsetning mellom det klassiske og det moderne. Det er to logiske sider av samme sak. Men jeg er glad for å ha vært en av de første som bygde bru mellom de to uttrykkene.

- Det sies at: «Dansere må ikke tenke, bare hoppe.» Du ser det annerledes. Dansere hevder at «Tetley gir oss svarene, bringer fram det beste i oss».

- Det var da pent av dem! Jo, det er nok fordi jeg er danser selv. Jeg har arbeidet med koreografer som har vist meg nøyaktig slik skal det gjøres. Det var de verste. De beste var de som arbeidet med meg som danser, som studerte kroppen min og lot danseren være med , som ga meg frihet.

Neste år er det 30 år siden hans første iscenesettelse i Norge. Tetley er begeistret for utviklingen danserne har gjennomgått.

Magiske øyeblikk

- Det tekniske grunnlaget deres er veldig forbedret. Jeg har sett flere dansere vokse og utvikle seg veldig de siste åra, sier Tetley, entusiastisk før kveldens premiere.

Han har opplevd magiske øyeblikk med Nasjonalballetten. Seinest denne uka. Da «Amores» ble satt opp i Covent Garden, hadde han med noen av verdens fineste dansere, men likevel:

- Balletten passer dette ensemblet godt. På prøvene i går fylte de hver centimeter av scene og sal med Torké.

De seks danserne her har latt seg fylle, hjerte, kropp og sjel, av ballett og musikk. Da blir det vakkert.

- Så ballettpublikum i Oslo har noe fint i vente?

- Definitivt. Noe virkelig vakkert. Man håper, som koreograf, håper og håper, og når det nærmer seg, kommer det en veldig forløsning. Da føler jeg en grenseløs takknemlighet over å ha fått være med på å skape noe vidunderlig vakkert. Ikke stolthet, bare takknemlighet. Og så håper man at ingen stikker hull på ballongen neste morgen... Men jeg har sluttet å lese kritikkene!

  • Fikk en imponerende karriere innen både klassisk og moderne dans.
  • Danset i de mest kjente ensemblene, som Joffrey Ballet, American Ballet Theatre, Martha Graham Dance Company og Ballet Rambert.

    Har skapt mer enn 70 balletter for verdens ledende ballett- og danseensembler. Samarbeidet mye med Arne Nordheim, blant annet i «Stormen» og «Strender».

INSTRUERER: Glen Tetley kommuniserer med danserne, og det går to veier. Her sammen med Keiko Amamori og Marek Jez som danser i «Amores».
KROPPSKUNST: - Ballett er ikke maskineri, men et kunstverk, båret på menneskevinger, sier Glen Tetley.