Dansens marked

Den ene er blitt medieyndling, den andre er blitt kritisert for å intellektualisere dansen. Koreografene Jo Strømgren og Ina Christel Johannessen har ulikt syn på koreografi, markedsføring og målsetting.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Både Jo Strømgren og Ina Christel Johannessen koreograferer for Nye Carte Blanche denne høsten. Jo Strømgren var opprinnelig ansatt som danser i kompaniet, men har markert seg som populær koreograf med balletter som «Peer Pressure» og «A dance tribute to the art of football». Ina Christel Johannessen er kompaniets huskoreograf og var sist aktuell med «the useless resistance», en ballett om kysset, som ble vist under festspillene i vår. Første arbeidsdag med danserne fortoner seg svært ulikt for de to koreografene. Strømgren kommer til danserne med en nokså ferdig ballett, «Bindingsverk». Johannessen begynner arbeidet på en forestilling som foreløpig er uten tittel, ved å sitte rundt et bord og diskutere begrepet «rom» med danserne.

- Vi har tatt for oss alt fra tidsrom, via det offentlige rom til hotellrom, forklarer Johannessen. - Vi diskuterer hvert enkelt rom veldig konkret, og gjennom improvisasjon oversetter vi det til et energispråk. Jeg synes det vi gjør er konkret, fordi jeg vet hva vi holder på med, men det er ikke alltid vi forteller i store bokstaver, eller forklarer våre motiver, til publikum.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer