Anmeldelse: «Happy Ending»

Dansk eldreporno

Moroa er ikke over fordi man er 70!

70-ÅRSKRISE: Livet begynner - eller slutter - når man er pensjonist med mye sparepenger. Vis mer Vis mer

«Happy Ending»

4 1 6

Komedie

Regi:

Hella Joof

Skuespillere:

Birthe Neumann, Kurt Ravn

Premieredato:

29. mars 2019

Aldersgrense:

15 år

Orginaltittel:

«Happy Ending»

«Balanserer mellom farse og melankoli.»
Se alle anmeldelser

FILM: Her er filmen for de unge gamle – alternativt de gamle unge – som nekter å innse at moroa er slutt etter fylte 70. En frekk gammel dansk med tittelen «Happy Ending». Men Hella Joofs nye komedie har utvilsomt sine såre undertoner.

Frigjort

Miljøet er rikt og frigjort. Møt 68-erne som la sin politiske radikalisme på hylla, men ikke den seksuelle. Her skal 71-årige Peter (Kurt Ravn) pensjoneres og overlate sitt firma til yngre krefter, mens hans jevnaldrende kone Helle (Birthe Neumann) gleder seg til felles hagekos og kanskje noen reiser. Men nei, Peter har – bak Helles rygg - investert den fellessparekontoen i en vingård i Østerrike, og dessuten skaffet seg både Porsche og Viagra. Han pakker baggen og drar.

Rynker og valker

Helle Joof har en heldig hånd med stereotypene uten at de bare reduseres til klisjeer. Her er rynker og valker i fri utfoldelse. De smetter ut av sine flagrende kjoler og kaster seg nakne i havet, de gjetter på vindruer – fransk fat med anstrøk av hvit pepper - og diskuterer om foie gras handler om dyremishandling. De bor i Beverly Hills-liknende villaer i striglede hageanlegg, men er bohemer og åpne for alt. Det hele akkompagnert av fordums listepop av typen «Sånt är livet», «Hit the road Jack» og «Sittin’ on the dock of the bay».

Omvendt

Det er lett å le av pensjonister som ter seg som tenåringer med løgnaktige profiler på nettdatingsider, eller av hjemmeværende feminister som oppdager lesbisk sex. Men komikken her føles ikke bare ondsinnet. De omvendte generasjonsmotsetningene – der avkommet ber opphavet skjerpe seg og oppføre seg som voksne – er lett å kjenne seg igjen i. Det moderne familielivet, slik det er skildret i utallige Hollywood-komedier, forekommer oss mer nærgående og pinlig realistisk i den danske versjonen.

Her er sexscener som man neppe ville sett i amerikanske ekteskapskomedier. Filmen balanserer mellom det farseaktige og det melankolske, og tipper innimellom over kanten til begge sider.

.