Dansk melankoli

Solid skuespill, men gaper over litt for mye.

Dansk dramaserie. TV: Det er fristende å sammenlikne Danmarks Radios nye dramasatsing med den utsøkte «Mad Men», som hadde premiere forrige søndag på Viasat4. Den amerikanske serien biter seg fast i 1960 og skildrer samtidas normer gjennom et knippe reklamefolk, deres familier, sekretærer og elskerinner. «Album», derimot, begynner etter 60-tallets mer eller mindre revolusjonære kulturelle hamskifte. Småguttene er lange på håret, seksualmoralen er i fri flyt og – aller viktigst – serien gaper over så mye mer enn «Man Men».

Er det noen som bør ha taket på denne type krøniker, så er det danskene, men fem timelange episoder er kanskje i knappeste laget for å skildre tre familier gjennom tre tiår.

Bestselger

Serien er bygget på en bestselgende roman av Benn Q. Holm, som hadde fortjent større oppmerksomhet i Norge for sine urbane samtidsfortellinger, ikke minst «Hafnia punk» fra 1998.

TV-serien «Album» er en av disse dramatiseringene som bærer preg av å være basert på en omfangsrik historie, i dette tilfelle Holms 570 siders forsøk på å skrive «den store danske romanen». Boka er et «album» der fortelleren blar fram og tilbake i tid. TV-versjonen er kronologisk og har det slik litt mer travelt.

Tre familier

Vi kommer inn i fortellingen i 1970 og følger tre barnefamilier som kan oppsummeres slik: Rolsted (velstående, materialistisk, dekadent), Olufsen (fri hippiesex, Mao, skilsmisse) og Lund Jenssen (harmonisk, sosialdemokrati). Familienes livsløp krysser hverandre på ulike vis opp gjennom tiåra og vi følger særlig guttene Jon, Martin og Lars.

Regissør Hella Joof lokker fram gode prestasjoner av skuespillerne, og dermed oppstår et potensielt problem: De tre guttene i hovedrollene vil snart bli byttet ut – allerede episode to foregår på 80-tallet. Nu vel.

Og da er vi tilbake ved «Mad Men», som gjør det mye enklere for seg selv: Man etterstreber tidas, stedets og handlingen enhet, for å sitere en gammel greker, foreløpig over tretten timer. I «Album» satser man på seernes velvilje: Aha, en stor fortelling, om oss, hvem vi hva, hvem vi er blitt, historiens episke sus, osv. Og kanskje satser man riktig. Over én million dansker har fulgt hver av de første episodene.