KUNSTNERISK DUO: Norske Ingar Dragset og danske Michael Elmgreen utgjør kunstnerduoen Elmgreen & Dragset. Tirsdag åpnet teaterstykket deres, «Happy Days in the art world», kunstfestivalen Performa 11 i New York. Foto: Johanne Nordby Wernø
KUNSTNERISK DUO: Norske Ingar Dragset og danske Michael Elmgreen utgjør kunstnerduoen Elmgreen & Dragset. Tirsdag åpnet teaterstykket deres, «Happy Days in the art world», kunstfestivalen Performa 11 i New York. Foto: Johanne Nordby WernøVis mer

Dansk-norsk duo åpnet kunstfestival i New York

... med hudløs og personlig selvbiografi på scenen.

NEW YORK (Dagbladet): Ingar Dragset fra Trondheim og danske Michael Elmgreen var kjærester i ti år. Nå er kunstnerne «bare» samarbeidspartnere.

Sammen har de skrevet stykket «Happy Days in the art world», døpt etter Samuel Becketts «Happy Days» og sosiologen Sarah Thorntons utenfrablikk på kunstverdenen i bestselgerboka «Seven days in the art world» fra 2008.

Vi møtte duoen som fikk æren av å åpne den omfattende performancebiennalen til frokost etter premieren.

Hudløst og personlig -Stykket handler om oss selv og det å samarbeide i kunstverdenen. Om det å være privat i det offentlige. Det er blitt hudløst og personlig, sier Dragset.  

Lyse Charles Edwards («Batman Begins») og mørke Joseph Fiennes («Shakespeare in love», «Elizabeth») gestalter Elmgreen og Dragset på scenen.  

-Joseph kjente vi fra før, han var med i vårt prosjekt «Drama Queens» på teateret Old Vic. Jo flere prøver, jo mer personlig ble det for alle. Skuespillerne brukte sine egne liv, alles små midtlivskriser, «hva bruker jeg livet mitt på?» Det vanlige.

Førpremiere i Glasgow Stykket har i all stillhet hatt førpremiere i Glasgow. Per Boye Hansen, ny operasjef og avtroppende leder for Festspillene i Bergen, var til stede på tirsdagens premiere og røpet at Festspillene ønsker å oppføre en ny versjon neste år.  

 HAPPY DAYS: Charles Edwards (t.v.) og Joseph Fiennes gestalter Elmgreen og Dragset på scenen. Foto: Performa 11
HAPPY DAYS: Charles Edwards (t.v.) og Joseph Fiennes gestalter Elmgreen og Dragset på scenen. Foto: Performa 11 Vis mer

-På Venezia-biennalen i 2009 fløt en død mann i bassenget som i The Great Gatsby, og dere jobbet med arkitektoniske miljøer; nå møter vi Beckett og teater. Dere liker å jobbe på tvers av kunstdisipliner?

-Vi kom inn i billedkunsten fra sidelinja, jeg fra teater og Michael fra tekst, og er ikke redd for å bevege oss på tvers, sier Dragset.

The show must go on -Regissør Toby Frow og skuespillerne elsket å jobbe i kunstfeltet. De løp ut og kjøpte bøker om obskure performancekunstnere! I samtidskunsten er det kort fra idé til realisasjon. Får du en god idé i teaterfeltet, må du først spørre deg hvor du skal få en halv million fra. Så kunsten er tettere på samtida, teateret mer en ettertanke. Derimot jobber teaterfolk mye hardere, lange dager uten å mukke. For the show must go on!, ler Elmgreen.

Stort og spektakulært -Stykket er en kritikk av kunstfeltet — også ment for dem utenfor?

-Fullstendig. Ser jeg et skuespill om for eksempel forskere, forstår jeg ikke alle referansene. Men hvis man bare vil forstå sin egen verden uten å være villig til å transformere noe fra en annen og ukjent, bør man ikke se stykket. Jovisst inngår det in-jokes, men også mye annet: det å eldes, kjærlighet, samarbeid, etiske spørsmål, sier Elmgreen med ettertrykk.

Duoen er kjent for stadig større og mer spektakulære verker.

-Vi vil ikke være i... hva heter det? Elfenbenstårnet. Noen er ubekvemme med å bevege seg ut av en trang krets. Oss er det for sent for uansett, ler de.