Innovasjon Norge

Dansk storavis skroter avtale

- Vil ikke samarbeide med noen som fører oss bak lyset.

SIER UNNSKYLD: Innovasjon Norge har beklaget kampanjen fra Sommarøy i Troms. Over 1000 internasjonale medier omtalte en historie de plantet som sann, men det var den ikke. Foto: Innovasjon Norge
SIER UNNSKYLD: Innovasjon Norge har beklaget kampanjen fra Sommarøy i Troms. Over 1000 internasjonale medier omtalte en historie de plantet som sann, men det var den ikke. Foto: Innovasjon NorgeVis mer

«Norsk øy uten tid var et reklamestunt: Det offisielle norske turistbyrået lurte Politiken og allverdens andre medier med falsk historie. Nå reagerer Politiken».

Den danske storavisa har besluttet å avbryte samarbeidet med Innovasjon Norge, melder Politiken selv i dag.

Avgjørelsen kommer etter at det ble kjent at den verdensomspennende historien bak Innovasjon Norges reklamekampanje om Sommarøy i Troms viste seg å være falsk.

- Vi vil ikke samarbeide med noen som fører oss bak lyset. Hvor lenge det varer, har vi ikke besluttet, men vi kommer ikke til å samarbeide med dem foreløpig, sier reiseredaktør Tina Krongaard.

Det samme gjør flyselskapet SAS.

De hadde i utgangspunktet planer om å delta i PR-kampanjen om Sommarøy. Nå velger også de å avslutte samarbeidet. Dette melder NRK.

- Det er beklagelig. Men innledningsvis har vi hele tiden hatt en forståelse av at dette var en genuin og sann historie fra Sommarøy som utgangspunkt, sier informasjonssjef i Knut Morten Johansen i SAS til NRK.

BEKLAGER: Politiken har endret den opprinnelige artikkelen om Sommarøy. Foto: Faksimile
BEKLAGER: Politiken har endret den opprinnelige artikkelen om Sommarøy. Foto: Faksimile Vis mer

Stolte på kildene

Hvorfor var det ikke en journalist som sjekket om historien var sann, spør deretter Politikens journalist.

- Historien vi publiserte fra byrået Ritzau, siterer CNN og BBC. Da vi også hadde fått pressemeldingen fra den norske stats turistbyrå, som vi har samarbeidet med i mange år og betrakter som en meget troverdig kilde, tenker vi ikke et øyeblikk på at den kan være falsk, sier Krongaard.

- Men det må vi i etterpåklokskapens lys kanskje alltid gjøre, legger hun til.

Måtte si unnskyld

I Politikens opprinnelige sak er det nå lagt inn en beklagelse. Tittelen er endret til «Dette er en falsk historie, som Politiken har trukket tilbake».

Innovasjon Norge måtte ut å beklage lurekampanjen om det «tidløse» øysamfunnet Sommarøy i Troms, som skal ha nådd så mange som én milliard mennesker over hele verden de siste ukene.

- Innovasjon Norge skal være en åpen, transparent og pålitelig aktør, og derfor tar jeg denne saken svært alvorlig. På vegne av Innovasjon Norge vil jeg gi en uforbeholden beklagelse. Dette skal ikke skje igjen, skrev administrerende direktør Håkon Haugli til Dagbladet i går.

Statsråden la seg flat

Noen timer seinere gikk også sjefen til Hauglie, statsråd Torbjørn Røe Isaksen, ut og la seg flat.

- Det er grunnleggende at folk kan ha tillit til informasjon som kommer fra det offentlige. Derfor mener jeg min håndtering ikke har vært god nok, og det vil jeg beklage. Da vi fikk henvendelser fra pressen om dette burde vi gjort det klart og tydelig, via formelle kanaler og Innovasjon Norge-styret, at vi forventet at Innovasjon Norges involvering ble gjort kjent. Hvis ikke ville vi gi beskjed selv, sa statsråden.

Det har vært massiv kritikk rettet mot kampanjen, blant annet fra Kommunikasjonsforeningen.

- Det blir for dumt å fortelle usannheter. En god historie er sann, ikke usann. Å trekke folk til Sommarøy er ikke galt, men dette blir på feil premisser, sa daglig leder Therese Manus.

Les alt om Innovasjon Norge-flausen i sakene under.