FØRST UTE: Dagbladet, NRK og VG står bak Faktisk.no, her ved redaktør Kristoffer Egeberg. Nå vil store danske medier bygge opp et liknende faktasjekk-medie på andre siden av Skagerrak. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
FØRST UTE: Dagbladet, NRK og VG står bak Faktisk.no, her ved redaktør Kristoffer Egeberg. Nå vil store danske medier bygge opp et liknende faktasjekk-medie på andre siden av Skagerrak. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Faktisk.no

Danskene hermer etter Norge. Vil starte eget faktasjekk-medie

DR, TV 2, Kristeligt Dagblad og Ritzau ser på mulighetene for fakta-samarbeid.

(Dagbladet): Danskene har fått øynene opp for de norske faktasjekkerne i Faktisk.no.

Ifølge Politiken ser flere store danske medier nå på mulighetene for å samarbeide om et liknende medie i Danmark. Det er DR, Kristeligt Dagblad, Ritzau og TV 2 som åpner for fakta-samarbeid.

DR er danskenes svar på NRK, mens nyhetsbyrået Ritzau kan sammenliknes med NTB.

Historisk samarbeid

Faktisk.no ble lansert i juli, og er resultatet av et historisk samarbeid mellom Dagbladet, NRK, TV 2 og VG.

Hovedmålet er å bekjempe et voksende problem i det globale informasjonssamfunnet: Falske nyheter og såkalte alternative fakta.

Siden lanseringen har Faktisk.no sett på 90 påstander, der 49 har blitt stemplet som helt eller delvis feilaktige.

  • Se detaljert oversikt hos Faktisk.no her.

Blant disse finner vi Frp-politiker Hans Andreas Limis påstand om at Tesla er store, tunge biler som sliter på veien, og nyhetshistorien om at en mann med tre koner får tre leiligheter i Sverige.

- Spennende

Historien om Faktisk.no var kulturoppslag i Politiken tirsdag denne uka, og startet debatten om et liknende medie i Danmark.

Anne-Marie Dohm, direktør i DR Danmark, sier til avisa at Faktisk.no har «bred og dyp slagkraft», mens danske TV 2s nyhetsdirektør Mikkel Hertz beskriver det norske initiativet som «spennende».

- Jeg vet ikke om en dansk utgave vil høyne medienes troverdighet, men det er interessant hvis mediet ikke lager milelange halvvitenskapelige avhandlinger, men journalistikk som setter fakta på plass, sier Hertz til Politiken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stolte

Faktisk.no-redaktør Kristoffer Egeberg sier at de er utrolig stolte over at de allerede inspirerer til liknende samarbeid i Norden.

- Interessen fra utlandet har vært enorm etter at vi lanserte for drøye tre måneder siden. At konkurrenter kan samarbeide om dette vekker mye oppsikt. Men også det at vi gir bort kvalitetsjournalistikken vår gratis til alle som vil bruke og dele den er noe helt nytt. Og det viser seg å ha stor effekt, sier Egeberg.

Han forteller at en av målsetningene da de startet Faktisk.no, var å inspirere til liknende initiativer både i Norge og i utlandet.

- Vi mener det er rom for at flere dyrker denne type journalistikk. At danske medier nå diskuterer dette, viser at vi kan ha lykkes med denne målsettingen. Vi har også fått henvendelser fra miljøer i blant andre Sverige og Finland. Det er mange som diskuterer oss for tiden, og det er veldig spennende, sier redaktøren.

Tre millioner sidevisninger

Egeberg forteller videre at nesten en halv million unike brukere har vært innom Faktisk.no siden oppstarten, og at over én million unike brukere har lest sakene deres i andre medier.

- Våre 90 faktasjekker har hatt over tre millioner sidevisninger. Det er tre ganger så mange visninger enn vi ville hatt om vi holdt journalistikken vår «for oss selv», sier Egeberg, som tilskriver dette delingsmodellen til Faktisk.no.

- Det at alle kan bruke og embedde våre faktasjekker gratis, selv om de ikke er med på samarbeidet, gjør at vi når lesere vi ellers ikke ville ha nådd som et ferskt og nyetablert nettsted.