Anmeldelse: «Hver gang vi møtes»

Dårlig karma blir bra karma

Vi anmeldte «Hver gang vi møtes» på TV 2 låt for låt.

SOLS KVELD: Det var Sol Heilos kveld i «Hver gang vi møtes» på TV 2. Vi anmeldte som vanlig låt for låt. Alle foto: TV 2
SOLS KVELD: Det var Sol Heilos kveld i «Hver gang vi møtes» på TV 2. Vi anmeldte som vanlig låt for låt. Alle foto: TV 2Vis mer

TV: Sol Heilo er soloartist, multiinstrumentalist og musikkprodusent, men er mest kjent for sine 13 år med Katzenjammer, Bandet fikk en karriere også utenom Norge og spilte for titusener. Dette er hennes kveld, og dette mener vi om de andre artistenes bidrag:

Elisabeth Andreassen: «A Bar In Amsterdam» (Mats Rybø)

Elisabeth tar «ekstraummeret» først, Katzenjammers gjennombruddslåt - og også den villeste og raskeste. Elisabeth presenterer den som country. Eller er det western? Spagettiwestern? Surfmusikk?

Dårlig karma blir bra karma

Denne låten er så til de grader forbundet med Katzenjammer at det er et dristig valg. Så hva gjør Bettan? Hun bare kaster seg ut i det, og det med god hjelp fra husgitarist Truls Hval - som blant annet fyller inn på gitar der Sol spiller trompet på originalen. Han løfter den såpass mange hakk at dette er hans låt nesten like mye som det er Bettans.

Lars Bremnes: «Lady Marlene» (Solveig Heilo)

Også dette er en Katzenjammer-låt, men skrevet av Sol - sterkt inspirert av Metallicas «Master Of Puppets».

Dårlig karma blir bra karma

Her er Lars i sitt ess, veldig nær sin egen vante stil. Han har oversatt Sols låt til nordnorsk og framfører den på Bremnes-vis – som ei fengende vise. Arrangementet er fikst, litt i Leonard Cohen-gata, med fiolinist Marie Klåpbakken i en sentral rolle. Lars gjør den til sin, ikke minst gjennom sin fine oversettelse og lune vokal.

Tom Mathisen: «Demon Kitty Rag» (Mats Rybø)

Det er herlig å se Tomas med jazzgitaren. Han lar ikke en anleldning til å tøve litt gå fra seg, men her er en han overraskende «tam» – i ordets beste forstand. Litt skuespill blir det også.

Dårlig karma blir bra karma

Tom viser seg fra en ny og annerledes side her, og han slår seg løs på en annen måte enn vanlig. Han har fot! Kanskje han må komme med den jazzplata som han har snakket om og jobba med i over 40 år, for dette er åpenbart noe han liker å holde på med. Kveldens bidrag har et sigøyneraktig arrangement – og han tar seg av gitarsoloen sjøl. Og – Klåpbakken «herjer» igjen.

Trine Rein: «Rock Paper Scissors» (Anne Marit Bergheim / Marianne Sveen / Heilo/ Turid Jørgensen / Robert Ellis Orral)

Katzenjammer ble sendt til Nashville for å skrive låter, så hva er vel mer naturlig enn å presentere denne som en countrylåt?

Dårlig karma blir bra karma

Det vil si, dette er countryrock, med trykk på rock – igjen med Klåpbakken i en sentral rolle. Dette er virkelig hennes kveld.

Trine synger så bra at vi glemmer litt at låten i seg sjøl er ganske ordinær, uten det store løftet underveis. Men Trine gjior den et løft. Det er også interessant å se - og høre – at hun er blitt skikkelig varm i trøya etter en noe famlende start denne sesongen. Hun behersker dette formatet som om hun ikke har gjort noe annet.

Maria Haukaas Mittet: «London Is Trouble» (Simon Walker / Heilo)

Maria slår til igjen. Hun har lagd en nordnorsk versjon av denne låten – og gitt den tittelen «London e trøbbel».

Dårlig karma blir bra karma

Låten er hentet fra Sols oversette soloalbum «Skinhorse Playground» fra 2017. Maria sier hun føler at hun har tråkket rett inn i dagboka hennes, men det er hennes egne emosjoner som tar over. Hun har framfor alt gjort en god oversettelse/omarbeiding, og hun synger så fint som nesten bare hun kan.

Det er blitt en mild låt i countryland som flyter fint avgårde. Kanskje mangler den et aldri så lite løft underveis, men det oppveies av Marias engasjement, innlevelse og feeling. Sitter som et skudd, gripende og nært.

Petter «Katastrofe» Kristiansen: «Killing Karma» (Walker/Heilo)

«Jeg drekker på meg mere dårlig karma», synger Katastrofe. Ja, han har oversatt fritt til «østfoldsk» og gjort om litt - og framfører låten slik vi er vant til og forventer å høre ham.

Dårlig karma blir bra karma

Men her er det ikke mye dårlig karma. Katastrofe er absolutt innafor komfortsonen, men det er ikke bare en tulletekst om «drekking» - som man kanskje skulle tro. Det finnes en dybde her, på rim.

Katastrofe har løftet seg etter den dårlige starten. Musikalsk henger det også absolutt på greip. Det skyldes ikke minst Klåpbakkens fiollinspill – igjen. Katastrofe gjør denne sangen mer spennende - og bedre. En frisk avslutning på det jevneste programmet denne sesongen.

Neste lørdag er Lars Bremnes hedersgjest.