SEIGE PRISER: Bård Ose tror ikke Sir Paul McCartney hadde tjent ei krone på The Beatles-låter om de hadde blitt laget i dag. Det går utover konsertbillettene. Foto: NTB Scanpix
SEIGE PRISER: Bård Ose tror ikke Sir Paul McCartney hadde tjent ei krone på The Beatles-låter om de hadde blitt laget i dag. Det går utover konsertbillettene. Foto: NTB ScanpixVis mer

Dårlig platesalg gir høye billettpriser

Men norske musikkeksperter mener det er andre faktorer som også spiller inn.

(Dagbladet): Avhengig av hvor du vil sitte i Telenor Arena, er prislappen for å se Sir Paul McCartney på tirsdag mellom 720 kr og 1965 kr.

«Macca» er ikke alene om å ha billetter i tusenlappklassen.

Fjorårets konsert med The Rolling Stones startet på 915 kr og endte på 2525 kr. Bob Dylan tar 850 kr og oppover per hode under hans tre datoer i Oslo i oktober.

Mange faktorer Musikkansvarlig i Dagbladet, Sigrid Hvidsten, peker på flere faktorer som avgjør billettprisene.

- Dersom det er store produksjoner med skjermer, dansere og pyroeffekter, kan det ofte bli dyrere fordi det krever større plass og flere folk i arbeid.

Hvidsten forteller om U2, som først halvveis inn i en turné begynte å tjene penger nettopp på grunn av en heftig produksjon.

- Jo mer som skal være med i showet, jo dyrere er det. Men Bob Dylan har jo ikke det. For han handler det nok mest om inntjening. At McCartney har flere prisnivåer er sympatisk sånn sett, sier hun.

- Folk legitimerer prisen Musikkekspert og NRK-programleder Bård Ose sier at årsaken bak høye priser er fordi artistene ikke lenger tjener penger på platesalg. Han mener at om du først skal oppleve legender på kloss hold, må du være forberedt på å betale for det også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er et tegn i tida at vi har for mye penger, når vi kan legge ut en tusenlapp for å se AC/DC. Og når vi betaler for det, er vi med på å fyre opp disse billettprisene, sier han.

Han mener at McCartney ikke hadde tjent ei krone dersom han hadde gitt ut «Hey Jude» i dag.

- Nå er det en ny generasjon som tror at musikk skal være gratis, sier Ose.

Presseansvarlig i Øyafestivalen, Jonas Prangerød, mener at prisene på de største konsertene har gått opp de siste 15-20 årene. Han er enig med Ose i at dette har med platesalget å gjøre.

- At de ikke lenger tjener penger på å selge album, gjenspeiles i billettprisene. Det koster å få de største artistene til Norge, sier han.

Tilpasser seg målgruppen At billettprisene avgjøres utifra hvem som er målgruppen, enten det er The Rolling Stones eller One Direction, tror Prangerød er tilfellet.

- Jeg vil tro at mange arrangører tar hensyn til hvem de selger til, om publikumet er i stand til å betale en pris som forvarer både kostnadene og honoraret artisten ønsker, sier Prangerød.

Ikke utsolgt Enkelte ganger ser man at billetter rives bort på kort tid, men det er ennå billetter igjen i flere prisklasser tilgjengelig til McCartney-konserten.

Sigrid Hvidsteen tror ikke det er billettprisen som er årsaken bak at konserten ikke er utsolgt ennå.

- De eldre går på én konsert i året er tilsynelatende villige til å betale hva som helst. Når de først drar, vil det at det skal være den beste dagen i året, sier hun.

Bård Ose tror det motsatte.

- Jeg tror at billettprisene er for seige. Dessuten solgte han ikke ut sist han var i Norge heller, sier han.