PÅ TV: Nestleder i Spellemannstyret, Larry Bringsjord, sier de stadig vurderer om de i det hele tatt skal fortsette med Spellemann på tv. Her fra opptredenen til Astrid S under årets show. FOTO: NTB Scanpix
PÅ TV: Nestleder i Spellemannstyret, Larry Bringsjord, sier de stadig vurderer om de i det hele tatt skal fortsette med Spellemann på tv. Her fra opptredenen til Astrid S under årets show. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Spellemann 2017

Dårligste seertall på 12 år. - En underlig utdeling på mange måter

Årets Spellemann har fått massiv kritikk.

(Dagbladet): I helga ble den 45. spellemannprisen delt ut på Sentrum Scene i Oslo, og store deler av den norske musikkbransje var til stede for å hylle musikkåret som har vært.

Spellemannsprisen er en av landets viktigste musikkpriser, men det som i mange år er blitt sett på som et høydepunkt for musikkbransjen, har fått massiv kritikk.

Blant annet var hedersprisvinneren, Arve Tellefsen, sporløst forsvunnet da prisen hans skulle overrekkes.

Heller ikke Norges største popstjerner, Marcus og Martinus var til stede under hederen. Tvillingduoen som stakk av med utdelingens gjeveste pris, nemlig «Årets Spellemann».

ÅRETS SPELLEMANN: I år var det suksesstvillingene Marcus & Martinius som stakk av med utdelingens gjeveste pris "Årets Spellemann". Foto: NTB Scanpix
ÅRETS SPELLEMANN: I år var det suksesstvillingene Marcus & Martinius som stakk av med utdelingens gjeveste pris "Årets Spellemann". Foto: NTB Scanpix Vis mer

De laveste seertallene noen sinne

Hele sendingen fra årets show hadde et samlet snitt på 550.000 seere. Første del hadde 740.000 seere, mens andre del hadde i snitt 464.000 seere.

I 2012 var derimot hele 1,2 millioner nordmenn benket foran tv-skjermen. Det betyr en nedgang på rundt 650.000 seere på bare fem år.

- Må ta tallene til etterretning

Nestleder i Spellemannstyret, Larry Bringsjord, forteller til Dagbladet at tallene for sendingen absolutt burde vært bedre.

- Når det gjelder seertallene må vi ta det til etterretning. Det er ingen tvil om at vi må få seertallene opp igjen, sier Bringsjord.

Nestlederen sa først til Dagbladet at de stadig vurderer om de i det hele tatt skal sende Spellemann på skjermen. I etterkant slår han derimot fast at Spellemannstyrets politikk er at musikkprisutdelingen skal fortsette på tv.

Bringsjord har jobbet med Spellemann i mange år, og forteller at en stor del av denne jobben, i likhet med alt annet, handler om å følge med på den moderne utviklingen.

- Det skjer stadig forandringer og nye ting, som selvfølgelig betyr at vi også må fornye oss. Om vi gjør en god nok jobb på det området vet jeg ikke, sier Bringsjord.

Selv syntes han at enkelte av opptredenene var fantastisk bra, og at flere av artistene leverte et godt sceneshow.

- Likevel var kanskje bredden innen sjangrene for dårlig. Eksempelvis burde musikktalenter fra andre sjangre enn pop også fått mer scenetid, sier han.

- En underlig utdeling på mange måter

Men det er ikke bare tallet på seerne som er dårlig, Spellemann 2017 har også høstet mye kritikk. Både på sosiale medier og i avisene.

En av dem som stiller seg sterkt kritisk til årets Spellemann er musikkjournalist i Adresseavisa, Terje Eidsvåg. Han mener at hele showet fremsto svært ubalansert.

- Det var rett og slett en underlig utdeling på mange måter. Både når det gjelder alle de prisvinnerne som ikke en gang var til stede, men også den feilen med at det burde vært et mye større mangfold i sjangre og prisvinnere, sier han til Dagbladet.

- Det burde vært en større kombinasjon av kommersiell suksess og kvalitet innenfor det store spekteret, fortetter han.

Eidsvåg forteller at han som tv-seer ikke er overrasket over at mange tydeligvis hadde forlatt sendinga etter hvert i programmet.

- Det er selvfølgelig en stor tabbe, og ikke bra i det hele tatt for den norske musikkverden.

Mindre interesse

Dagbladet tok kontakt med tv-og radiosjef for mediebyrået Carat, Morten Wiberg, for å høre hva han synes om det lave seertallet.

- Det er i utgangspunktet vanskelig å gi et klart svar på hvorfor tallene har gått ned, men jeg vil tro at mye av grunnen ligger i markedsføringen til NRK. Mye tyder på at at de ikke har synliggjort godt nok at det er et show, sier Wiberg.

Han mener også at det rett og slett kan være mindre interesse for Spellemann nå enn tidligere.

- Det kan se ut som at NRK ikke har lagt all sin makt i å gjøre dette 100% kvalitetsmessig, og at interessen dermed har blitt mindre.