KLIMAKSET KOMMER: Tredje og siste «Fifty Shades»-film kommer på nyåret. Mange synes å ville ha med seg finalen, «Fifty Shades Freed». Filmdistributøren og kinoer melder om stor interesse for det siste klimakset - eller antiklimakset, alt etter som. Foto: UPI
KLIMAKSET KOMMER: Tredje og siste «Fifty Shades»-film kommer på nyåret. Mange synes å ville ha med seg finalen, «Fifty Shades Freed». Filmdistributøren og kinoer melder om stor interesse for det siste klimakset - eller antiklimakset, alt etter som. Foto: UPIVis mer

«Fifty Shades Freed»

Dataserver i Bergen kollapset da nye «Fifty Shades»-billetter ble lagt ut

- I Bergen er «Fifty Shades» en happening.

Denne uka ble kinobillettene til den kommende «Fifty Shades»-filmen lagt ut. Det er mer enn to måneder til premieren 9. februar, men interessen er allerede stor.

I Bergen knelte billettserveren tidligere denne uka da billettene ble lagt ut. Den tredje filmen, «Fifty Shades Freed», fikk datalinjene til kinoene til å gløde.

SNIKTITT: Her er de første bildene fra den tredje filmen i rekken, som kommer på kino i 2018. Vis mer

Slår an i Bergen

- Billettsiden hengte seg opp på grunn av at veldig mange var inne på den samtidig, sier Elisabeth Halvorsen, direktør i Bergen kino, til BA.

Så er det også bergenserne som er mest interessert i «Fifty Shades».

- Det gjelder også den siste og tredje filmen. Salgssjef i distribusjonsselskapet UPI, Kenneth Jønsson, sier til Dagbladet at interessen for filmfenomenet er stigende - etter en dupp på den andre filmen - og at bergenserne er de mest ivrige.

Sotra på topp

- Trøkket og interessen er på nivå med den første «Fifty Shades»-filmen. Det første døgnet denne uka solgte vi 12 000 billetter, 1200 av dem var i Bergen alene, mens Oslo og Trondheim solgte 900 hver, sier Jønsson.

I Fredrikstad ble det solgt over 400 billetter første døgn.

Sotra utenfor Bergen har solgt mest i forhold til kinostørrelse og innbyggertall, med 500 solgte billetter etter de første 24 timene, opplyser salgssjefen i UPI.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dramatikk og pikant sex

- I Bergen er dette en happening. Vi kjenner til at mange venninnegjenger som går ut sammen og gjør dette til en begivenhet. Mange vil på premieren og gå på rød løper, sier Jønsson.

Den første «Fifty Shades»-filmen solgte vel 321 500 billetter i Norge. Oppfølgeren «Fifty Shades Darker» hadde premiere i februar i år og solgte 245 449 billetter, ifølge Film og Kino.

- Interessen dalte på den andre filmen. Nå som den tredje og siste er her, og vi ser en økt interesse. Alle vil ha med seg finalen. Her blir det giftemål, store intriger, mye dramatikk og pikant sex, sier Jønsson.

Ingen #metoo-demper

- Vil Metoo-kampanjen og fokuset på sex-trakassering legge demper på interessen?

- Det tror jeg ikke, sier Jønsson i UPI og fortsetter:

- Vi regner med å selge over 300 000 billetter av «Fifty Shades Freed», og dermed tangere den første filmen fra 2015. Det er mye pikant innhold, sex og drama. 90 prosent av kinopublikummet er kvinner - voksne kvinner i alderen 25 til 35 år, sier Jønsson.

Da den første «Fifty Shades»-filmen kom i 2015, gikk kinopublikum mann av huse, for ikke å si kvinner av huse, for å se filmatiseringen av den erotiske boka.

Den erotiske bok-trilogien «Fifty Shades» er skrevet av av E. L. James. Handlingen er lagt til Seattle der vi følger forholdet mellom hovedpersonen Anastasia Steele og den unge forretningsmannen, Christian Grey.